Jeanette Romslo – Ny nestleder i Fagforbundet Ung

Jeanette Lea Romslo, nestleder Fagforbundet Ung

Jeanette Lea Romslo, nestleder Fagforbundet Ung (Foto: Privat)

– Jeg er veldig takknemlig for tilliten organisasjonen viser meg. Vi har unge tillitsvalgte rundt om i hele landet og jeg gleder meg til å bli bedre kjent med mange bra og engasjerte ungdommer, sier Jeanette Lea Romslo.

18.11.2021 av Gunn Kristin Johansen
Sist oppdatert: 02.12.2021

23-åringen fra Rogaland er ny nestleder for Fagforbundet Ung.

– Jeg er sikker på at det blir mange spennende og artige utfordringer i tiden fremover. Og med et nytt flertall på Stortinget ser jeg frem til gode, og viktige politiske gjennomslag for våre unge medlemmer, sier Romslo.

Hun drar frem kampen mot sosiale forskjeller, at yrkesfagene får den annerkjennelsen de fortjener og unges mulighet til å leve egne, selvstendige liv som viktige kampsaker.

Må jobbe knallhardt

– I tillegg har vi en jobb å gjøre internt i organisasjonen, og vi skal jobbe knallhardt frem mot landsmøtet for å få gode vedtak for både våre unge tillitsvalgte, og våre unge medlemmer.

Allerede 1. august startet hun opp arbeidet, men hun ble formelt valgt i landsstyres septembermøte. Vervet vil vare til det koronautsatte landsmøtet avholdes i oktober neste år. Hun er ikke helt fremmed for oppgavene, da hun tidligere har vikariert i samme rolle da tidligere nestleder hadde permisjon i 2019.

Det har vært en del endringer i sammensetningen av utvalget til Fagforbundet Ung de siste månedene.

– Jeg, og Victoria som er ny leder, har mange likheter, samtidig som vi også har mange ulikheter. Det tror jeg er en styrke i samarbeidet mellom oss, også har vi et fantastisk ungdomsutvalg og flotte, unge tillitsvalgte som betyr alt i både det daglige og i det langsiktige arbeidet, roser Romslo.

Rokeringer

Hun har hatt rollen som frikjøpt leder av ungdomsutvalget for Fagforbundet Rogaland, der har nå nestleder av ungdomsutvalget, Lars Idar Pollestad tatt over stafettpinnen. Hun har i tillegg måttet si fra seg vervet som leder av ungdomsutvalget til LO Rogaland, hvor Maren Ullestad fra Handel & Kontor nå er valgt som ny leder.

– Jeg setter veldig pris på alle de gode stundene, på alle de fine menneskene og på alt jeg har fått lært og opplevd i rollene jeg har vært så heldig å ha i hjemfylket. Både Fagforbundet og LO i Rogaland kommer alltid til å stå nær og bety mye for meg, forteller Romslo.

Folkevalgt og gruppeleder

Hjemme i Hå kommune er hun samtidig også folkevalgt og gruppeleder for SV.

– Jeg liker å ha mange baller i luften, og rollen som folkevalgt betyr mye for meg. Det å kunne gjøre en forskjell i lokalsamfunnet og kunne stå på for nærmiljøet gir meg enormt mye, sier Romslo.

I den nye rollen som nestleder av det sentrale ungdomsutvalget blir hun også møtende vara i forbundsstyret og fast representant i Fagforbundets landsstyre.