Nyheter

Brannmenn har lenge kjempet for å få yrkesskadeerstatning som følge av at de er mer utsatt for visse typer kreft enn andre

Yrkesskadeerstatning for brannfolk med kreft

Fagforbundet går til sak mot staten for å sikre brannfolk at kreft gir rett til yrkesskadeerstatning. En tragisk sak fra Bergen har aktualisert en kamp Fagforbundet har kjempet lenge.

Jeanette Lea Romslo, nestleder Fagforbundet Ung

Jeanette Romslo – Ny nestleder i Fagforbundet Ung

– Jeg er veldig takknemlig for tilliten organisasjonen viser meg. Vi har unge tillitsvalgte rundt om i hele landet og jeg gleder meg til å bli bedre kjent med mange bra og engasjerte ungdommer, sier Jeanette Lea Romslo.

Notis: Doble vervepoeng for lærlinger

Ekstra innsats for dobbel effekt; fram til 28. november er Fagforbundet Ungs lærlingepatrulje i sving - og det betyr doble vervepoeng for lærlinger - og fine vervepremier for deg.

Bærebjelken: – Jeg har alltid sagt at fagbevegelsen er bærebjelken i arbeiderbevegelsen. Uten fagbevegelsen er vår bevegelse intet. Det er fagbevegelsen som har den store organisatorisk kraften, partiene har den demokratiske kraften, sier Martin Kolberg.

50 års kamp for fagbevegelsens verdier

Martin Kolberg ble organisert som 15-åring og har hatt blikket på fagbevegelsen helt siden den gang. – Du må bli gitt tillit, ta tilliten og gjøre deg verdig. Jeg håper at jeg har gjort det i mine år i arbeiderbevegelsen, sier Martin Kolberg.

Barna og SOS-mødrene håper Fagforbundet kan komme å besøke dem snart. På grunn av pandemien er er det to år siden de fikk besøk sist.

Fagforbundets SOS-barneby: – Vi savner dere!

Det er beskjeden fra Pinto Vunge, leder av Fagforbundets SOS-barneby i Huambo, Angola. På grunn av pandemien er det snart to år siden Fagforbundets barnebykontakter har møtt barna, SOS-mødrene og de andre ansatte i Huambo.

Fylkesårsmøte Finnmark Bjørg Tapio portrett

Bjørg Tapio gir seg etter 40 år som tillitsvalgt

På fylkesmøte i Fagforbundet Finnmark ble en bauta i fagbevegelsen takket av etter 40 år i tjeneste. Nå skal Bjørg Tapio bruke tid på seg selv og familien.

Lønnsoppgjøret 2022 - krevende prioriteringer

Det er for tidlig å si noe konkret om oppgjøret 2022. Verken Fagforbundet eller LO har vedtatt sine overordnede krav. Det eneste som kan fastslås med sikkerhet er at oppgjøret vil bli krevende, skriver Tone Faugli, avdelingsleder i Forhandlings- og HMS-avdelingen i LO.

Jakter kortsiktig gevinst på Kommune-Norges bekostning

I kjølvannet av konkurransen innen kommunal tjenestepensjon har det dukket opp et nytt fenomen.  I jakt på kortsiktig gevinst vurderer flere kommuner å bytte pensjonsforsikringsselskap for å kare til seg deler av bufferne til både selskapet de går fra, og selskapet de kommer til.

Notis: Brannkonstabler mot kreft

Lurer du på hva tariffmakt er - våre tillitsvalgte har svaret!

Hva forbinder du med ordet tariffmakt, og hvorfor er det viktig for Fagforbundet?

Notis: Samisk sykepleierutdanning for første gang

I januar er det klart for 25 studenter ved samisk sykepleierutdanning i Kautokeino.

Personvern = forvaltning av tillit

Med økt digitalisering får vi flere dokumenter og opplysninger i ulike tjenester. Økt kompleksitet i lagring og håndtering øker sannsynligheten for at noe går galt, og omfanget kan bli mye større. Det er vanskeligere å miste et arkivskap enn en minnepinne. Eller et passord.

Notis: Systematisk likestillingsarbeid som tillitsvalgt

Tommy Tverdal, hovedtillitsvalgt i Fagforbundet Ullensvang

Stanset konkurranseutsetting av pensjon

Et stort flertall i kommunestyret i Hardanger-kommunen Ullensvang vedtok å sende tjenestepensjonsordningen ut på anbud. En måned senere ble vedtaket opphevet - takket være iherdig innsats fra den lokale fagforeningen.

– Kommunalt trepartssamarbeid er framtida for Karasjok, sier hovedtillitsvalgt i kommunen, Vidar Somby.

– Fremtidens Karasjok må bygges på trepartssamarbeid

Karasjok mangler et godt trepartssamarbeid mellom administrasjonen, tillitsvalgte og de folkevalgte, ifølge hovedtillitsvalgt Vidar Somby. – Kommunen blir ikke framtidsretta før de tillitsvalgte trekkes inn i alle omorganiseringsplaner.

Internasjonal spalte: Fagbevegelsens klimakamp

FNs klimamøte COP26 i Skottland strevde med å komme til konkrete tiltak. Avtalen landene skrev under på et døgn på overtid heter Glasgow Climate Pact.

Nytt om navn

Siden sist