Pensjonssvik fra høyreregjeringa

Regjeringen og Frp vedtok i dag å fjerne plikten til å fratre ved særaldersgrensa. Mange av våre medlemmer er skuffet og bekymret for fremtiden.

07.06.2021 av Martin Halsos
Sist oppdatert: 10.06.2021

- Det er alvorlig at Stortinget nå har vedtatt å fjerne særaldersregelen. Jeg synes det er skikkelig leit for våre medlemmer som blir rammet. Det er nok et skritt i brutalisering av norsk arbeidsliv. Fagforbundet Oslo jobber for en omkamp. I første omgang vil vi gjøre vårt for å få på plass en rød-grønn regjering etter stortingsvalget i september, sier leder av Fagforbundet Oslo, Roger Dehlin.

Vanlige folk blir ramma

Vedtaket om å fjerne plikten til å fratre ved særaldersgrensa undergraver interessene til arbeidstakerne. Ansatte som jobber i farlige eller fysisk krevende jobber, som helsefagarbeidere, sykepleiere, renholdere, brann- og redningspersonell og ambulansefagarbeidere har hatt rett og plikt til å gå av med pensjon tidligere enn andre. Det skjer både av hensyn til egen og andres helse og sikkerhet. Mange av våre medlemmer vil også få en dårligere pensjon med den nye endringen.

- Høyreregjeringa lovte å gjennomføre forhandlinger med arbeidstakerorganisasjonene om framtidas særaldersgrenser, men har ikke vist vilje til å innfri løftet, sa Mette Nord, leder av Fagforbundet under markeringa.

Bekymret for framtida

Flere brannbiler fra Oslo-regionen hadde stilt opp foran Stortinget samme dag som høyreregjeringa og Frp vedtok at plikten til å fratre ved særaldersgrensa skal fjernes. Medlemmer fra Fagforbundet Oslo brannkorpsforening ønsket å markere sin motstand mot forslaget som har stor betydning for deres arbeidsvilkår. Det samme gjaldt hjelpepleierne Anne Hilleren og Rita Tønnessen som også tatt turen til Løvebakken. Begge er bekymret for framtida etter dagens vedtak.

- Særaldersgrensa er viktig for at vi som hjelpepleiere og helsefagarbeidere skal være i stand til å utføre arbeidet vårt forsvarlig. At regjeringa ikke er villig til å betale for en anstendig pensjon for meg som påtar meg en fysisk krevende jobb er til stor bekymring, sier hjelpepleier Anne Hilleren.

- Jeg ønsker at regelen skal være som i dag og at jeg må gå av ved 65 år og få en pensjon jeg kan leve av. Å stå i jobben til jeg er 70 år er ikke noe jeg har helse til eller vil orke i dagens helse-Norge, legger Rita Tønnessen til.

Begge ønsker seg et regjeringsskifte som tar hensyn til vanlig folks rettigheter og opprettholder velferdsstaten.