Til hovedinnhold

Zoom

En introduksjon til fagforeningens digitale møter i Zoom

25.04.2020
Sist oppdatert: 26.04.2020

KORT OM ZOOM

Zoom er Fagforbundet Pleie og Omsorg Oslo sin foretrukne tjeneste for større videomøter, digital skolering og direktesending av undervisning (streaming).

Vårt digitale møterom i Zoom styres av Fagforbundet Pleie og Omsorg Oslo. Kun inviterte gjester kan delta i møtene.

Zoom fungerer på alle plattformer, operativsystemer og nettlesere. Det betyr at du kan delta via PC, Mac, Ipad, eller din telefon.

Zoom fungerer best på en datamaskin, men det forutsetter at du har kamera, mikrofon, høyttaler og er koblet til internett

Eksterne kan delta på møter, så du trenger ikke være medlem, eller tillitsvalgt i Fagforbundet

 

 

FÅ ZOOM PÅ DIN ENHET

 

Last ned Zoom

Som deltaker i et møte i Zoom trenger du ikke å laste ned noe, men møtet fungerer aller best for deg som deltaker dersom du før møtet gjør deg klar ved å laste ned programvare til din enhet

 

Uten program

Du trenger ikke å laste ned en programvare, plug-in, eller app for å delta i et digitalt møte i Zoom.

Dersom Fagforbundet Pleie og Omsorg Oslo arrangerer et digitalt møte i Zoom vil du motta en invitasjon på e-post med en lenke. Klikk på lenken og du vil komme direkte inn i møterommet

 

Last ned Zoom på datamaskin:

  1. Gå til denne adressen: https://zoom.us/download
  2. Last ned «Zoom client for meetings”.
  3. Installer programvaren på maskinen din

 

Bruk Plug-ins i nettleseren din

Ikke alle har en maskin de kan installere programmer på selv. En mulighet dersom du ikke kan laste ned programvaren på maskinen din er å installere Plug-ins til nettleserne Chrome og/eller Firefox. Dette gjøres også på https://zoom.us/download

 

Last ned App på Mobil/nettbrett:

Iphone/ Ipad:

Åpne AppStore (er du vanligvis laster ned apper) Last ned «ZOOM Cloud Meetings» og følg instrukser i appen

Samsung og andre Android telefoner/nettbrett:

Åpne «Play»( der du vanligvis laster ned apper) «Last ned ZOOM Cloud Meetings» og følg instrukser i appen

 

 

BLI MED I ZOOM-MØTER

 

Bli med på et møte fra datamaskin:

Hvis mulig, bør du bruke Zoom via datamaskin. Det gir mer stabilitet og er mer brukervennlig enn mobil/nettbrett.

  1. Dersom du har fått tilsendt lenke på e-post, klikk på lenken i e-posten for å komme direkte inn i møterommet ved å følge instuksjonene
  2. Dersom du har lastet ned programvaren vil denne åpnes automatisk. Om du har lastet ned plug-in, vil Zoom åpnes i nettleseren din (pass på at du bruker nettleseren du har lastet inn plug-in i).
  3. Har du lastet ned Zoom på din enhet, kan du også bli med i et møte med åpne Zoom, trykk på "JOIN" og staste ID nummeret til møte som du har fått invinitasjonen
  4. Når du kommer inn i møterommet, trykk «Use computer audio» i dialogboksen som kommer opp.

 

Bli med fra mobil/nettbrett:

  1. Tykk på lenken du har fått tilsendt i e-posten og du kommer direkte inn i møterommet ved å følge instruskjonene
  2. Eller gå inn i Zoom-appen trykk på "JOIN" og staste ID nummeret til møte som du har fått invinitasjonen
  3. Når du kommer inn, la Zoom få tilgang til kamera og mikrofon.
  4. Du vil få opp en boks der det står «To hear others please join audio.» I denne boksen velger du «Call using internet audio»

 

 

FUNKSJONER I ET MØTE I ZOOM

 

Endre navn

Du må ha et navn som er lett gjenkjennelig for de som skal lede møtet, så bruk fornavnet og etternavnet ditt. Det enkleste er å legge det inn når du logger inn i møtet.

Dersom du må bytte navn etter at du har kommet inn i møtet:

PC: gå til «Participants», hold pilen over navnet ditt og trykk «Rename». Skriv inn navn.

Mobil/nettbrett: gå til «Participants», hold inne på navnet ditt og trykk «Rename». Skriv inn navn.

 

Mikrofon og kamera

Du kan slå av og på mikrofon og kamera til venstre på menylinjen nederst. For best mulig lyd anbefales bruk av headset med mikrofon.

NB! Dersom du logger deg inn og ikke har lyd, altså at du ikke hører de som snakker, prøv å logge ut og inn igjen og pass på at du trykker «Use computer audio» (på PC) eller «Call using internet audio» (på mobil/nettbrett). Dersom dette ikke fungerer, sjekk at headset er koblet ordentlig dersom du bruker det, eller gå til lydinnstillingene på PCen din og sjekk at innstillingene er riktige.

 

Tegne deg til innlegg

Du kan tegne deg/ be om ordet ved å bruke funksjonen «Raise hand».

Det gjør du ved å trykke på «Participants» nederst på menylinjen og deretter på den blå hånden som kommer opp i det hvite feltet.

 

Chat

I Zoom kan du chatte med alle deltakere. Dersom administrator tillater det, kan man også chatte med enkeltpersoner som er pålogget.

PC: Gå til «Chat» i menylinjen nederst, og du vil få opp et vindu for chat. Du kan skrive inn meldinger til alle ved å velge «Everyone». Du kan også chatte med enkeltpersoner ved å trykke på feltet ved siden av «To:» og velge personen du ønsker å chatte med.

Mobil/nettbrett: Trykk på «More» nederst til høyre på menylinjen (Symbol med tre prikke) og trykk deretter på «Chat». Om du kun vil sende til én deltaker, trykk på teksten ved siden av «Send to:» og velg deltaker.

 

 

FAGFORENINGENS MØTEREGLER (ZOOM)

 

Det er fint om du kan laste ned og installert oppdatert programvare i god tid FØR møtet ditt begynner.

Dersom du ikke har brukt Zoom tidligere, test det ut i god tid, sånn at du vet at alt fungerer.

Ikke del innkallingen med link til et møte i Zoom med andre. Dersom du mener noen ikke har fått invitasjon som burde ha det, så ta kontakt med den som innkaller til møtet

Husk å bruke fullt navn, slik at de som er på møtet ser hvem som er til stede.

Dersom du skal være med i et stort møte, slå av mikrofonen din når du kommer inn i møtet. Dette gjør du ved å trykke på knappen «mute» nede i venstre hjørne.

Så langt det er mulig bør du delta med video. Møter blir bedre om vi ser hverandre.

Ha gjerne chatten åpen (om du er pålogget på PC). Der kommer det ofte informasjon, lenker og liknende, og det er et fint sted å ta tekniske spørsmål.

Be om ordet ved å bruke «Rais Hand» funksjonen med mindre møteleder har gitt beskjed om noe annet

 

 

Bruk nettvett – godt møte!

;
Hei, jeg heter Frøya. Hva kan jeg hjelpe med?