Vil hjelpe de som faller utenfor

Monika er stolt tillitsvalgt, brenner for Frivilligsentralen og ønsker å gjøre en innsats for samfunnet. Vi er glad for at hun er med på laget.

13.02.2019
Sist oppdatert: 21.02.2019

Like ved Ellingsrudåsen T-banestasjon ligger Ellingsrudåsen Frivilligsentral. Der finner vi Monika Ustad som er daglig leder. Av utdanning har hun har bachelor i sosiologi, holder på med en master og hun er selvsagt stolt medlem av Fagforbundet Kultur.

Vil hjelpe ungdommen

Hun har akkurat åpnet lokalene og forbereder dagen. Hennes jobb er å legge til rette for frivillighet i nærmiljøet. På spørsmålet om hva hun brenner mest for i jobben, sier hun at det er å få kontakt med ungdom som faller utenfor bydelens ordinære fritidstilbud. Hun liker å være sammen med dem og mens vi sitter der, kommer en gjeng med ungdommer innom. De sier høflig hei og forsyner seg av litt saft som står framme og rusler videre etter en stund.

Det Monika også liker godt med jobben sin er at hun møter engasjerte mennesker hver dag som ønsker å gjøre en innsats for samfunnet. Dagene er aldri like. Akkurat nå er det bare Monika som er ansatt her. Men i fjor høst bevilget kommunen ekstramidler som de brukte på å ansette to personer i en kort periode. Det resulterte i at Frivilligsentralen kunne ha helgeåpent, noe det er stort behov for.

Bli med på laget.

Frivilligheten må bli styrt nedenfra

Monika kan fortelle at det er stort press på frivilligsentraler og frivilligheten for tiden. Presset kommer fra kommuner og bydeler som ønsker at frivillig sektor skal forplikte seg mer opp mot kommunene og bidra til å spare penger på offentlige budsjetter. «Bestillingsfrivillighet og privatisering» kaller Monika det, mens KS kaller det «samskaping.» Frivilligheten må få lov til å eksistere på egne premisser, forklarer hun, fordi frivillighet lever av lyst og dør av tvang. Frivillighet gir mer demokrati, nytenking og inkludering, men ikke hvis den blir styrt ovenfra.

En annen bekymring hun har, er at frivilligsentralene er i ferd med å forsvinne som lokalt forankret møteplass. En del kommuner og bydeler bruker tilskuddet til frivilligsentraler på å ansette frivilligkoordinatorer i bibliotek, seniorsentre og aktivitetshus. Det er fint med frivilligkoordinatorer, forklarer Monika, men det er ikke fint hvis de erstatter frivilligsentraler. Vi trenger begge deler. Frivilligsentralen må fortsatt være en lavterskel møteplass som man kan stikke innom, og den må være tydelig skiltet slik at alle kan finne den.

Hvorfor valgte du å være medlem av Fagforbundet spør vi?

– Det er viktig at alle arbeidere organiserer seg. Fagforbundet organiserer mange forskjellige yrkesgrupper og det er en styrke. Sammen er vi sterke, avslutter Monika.

Bli med på laget.

Skrevet av Randi Færevik.