Fagforbundet Masfjorden og Modalen - avd 503

Vi fortsetter vår presentasjon av våre nesten 60 fagforeninger i Vestland. I dag er det Fagforbundet Masfjorden/Modalen som blir presentert.

25.05.2020
Sist oppdatert: 25.05.2020

I fjor slo fagforeningene Masfjorden og Modalen seg sammen og dannet Fagforbundet Masfjorden/Modalen.  Geografisk dekker fagforeningen et enormt område med store avstander og dårlig kommunikasjon. Masfjorden kommune har vel 1700 innbyggere, mens nabokommunen Modalen er landets nest minste kommune med 388 innbyggere.

Modalen er en av landets største kraftkommuner, men er også kjent som en stor eksportør av sand fra de mange sandtakene i dalen. Frem til 1976 hadde de ikke veiforbindelse, og man måtte da ta båten inn til kommunen.

Også Masfjorden er en betydelig kraftkommune, og det er spesielt fjellene rundt Matre som utbygd. Kommunen strekker seg langs Austfjorden og selve Masfjorden deler kommunen i to. Kommunesenteret ligger på Masfjordnes. Foruten vannkraft så er bygg- og anleggsvirksomhet en stor næring.

Til tross for sammenslåingen så er fagforeningene en av de mindre fagforeningene i vårt område med rundt 270 medlemmer. Organisasjonsgraden er god, spesielt i Masfjorden kommune så er Fagforbundet den desidert største fagforeningen.

Fagforeningen har to klubber. En klubb i Masfjorden kommune og en klubb i Modalen kommune. I Masfjorden er det Britt Inger Myhr som er hovedtillitsvalgt med 50 prosent frikjøp for å ivareta vervet. I Modalen er det Anne Britt Almelid som er hovedtillitsvalgt med 8 % frikjøp.

Fagforeningsleder i fagforeningen er Britt Inger Myhr. Hun er hjelpleier av yrke og har vært leder av fagforeningen siden 2006. Hun er også hovedtillitsvalgt noe hun har vært siden 2015. Hun er en erfaren tillitsvalgt som har vært tillitsvalgt siden 2000. Hun sitter i dag også som nestleder i yrkesseksjon helse og sosial i forbundsregionen.  Britt Inger har i en årrekke sittet i styret i LO Nordhordland og er i dag nestleder i styret.

Hun har med seg følgende styre:

Leder

Vara

Solveig Grimsland

Helsefagarbeider

Det er dessverre ikke kø av folk som ønsker å bekle de ulike vervene i fagforeningen. Dette er noe av grunnen til at fagforeningene slo seg sammen. Spesielt Modalen slet med å bekle alle vervene. Som man ser av oversikten er det en del doble verv i fagforeningen, men de som er med er engasjerte og gjør en fantastisk innsats. Hvis en ser på annen lagsaktivitet så vil en finne igjen mange av navnene i fagforeningen også der. Engasjement og det og stille opp for felleskapet kan ikke undervurderes.

Fagforeningen er en aktiv fagforening og de har stor aktivitet. Utfordringen for «små» fagforeninger er å få økonomien til å strekke til. Vi skulle ønske vi hadde mer penger fordelt ut på fagforeningen, men vi gjør så godt vi kan med de midlene vi har.  De store utskeielsene kan vi ikke gjøre, men med dugnadsånd og kreativitet så klarer fagforeningen å få til god aktivitet. Julemøte med pinnekjøtt ordnes med at maten kjøpes på butikken og så kokkelerer styret frem maten.  Klassikeren i fagforeningen er is med tilbehør på arbeidsplassene i forbundsuken om sommeren.

Forbundsukene markeres hvert eneste år. Vi forsøker å besøke alle arbeidsplasser, og det er styremedlemmer og plasstillitsvalgte som har ansvar for å gjennomføre aktiviteten. Da kjøper vi inn forskjellig «stasj» som vi deler ut til medlemmer. Av og til kan det by på morsomme situasjoner. Ett år besøkte vi barnehagen i Matre og ett av barna i barnehagen var virkelig interessert i en buff som vi hadde med oss. Vi talte opp og det viste seg at vi hadde nok buffer til både medlemmer og barn.

Fagforeningen er aktiv i valgkampene og steller alltid i stand møteplasser slik at enten det er bobilen til Fagforbundet eller politikere som ønsker å besøke medlemmene så ordner de dette.

Ellers så går hverdagen slik som hos mange andre distriktsforeninger med til å få rekruttert nok folk til å få turnuser og arbeidsplaner til å gå rundt og det arbeides systematisk med å få til hele faste stillinger i kommunene.

Ett viktig punkt på alle styremøter er medlemsrekruttering og medlemspleie. Og fagforeningen har i en årrekke arbeidet systematisk med å få vervet medlemmer. Det er de plasstillitsvalgte som har som oppgave å presentere fagforeningen og få nye medlemmer inn, og hovedtillitsvalgte passer på at de gjør jobben sin.

Arbeidet med å få flest mulig til å ta fagbrev er viktig, og fagforeningen markerer alle medlemmer som får fagbrev.  De får diplom og blomster på medlemsmøte.