Norske myndigheter må fordømme USAs palestinapolitikk

Øst-Jerusalem med de to helligdommene Klippemoskeen og Klagemuren.

Øst-Jerusalem med de to helligdommene Klippemoskeen og Klagemuren. (Foto: Ingunn Eriksen)

Utenriksminister Ine Marie Eriksen Søreide sier i en pressemelding at hun «er svært bekymret for at den amerikanske beslutningen om å anerkjenne Jerusalem som Israels hovedstad kan bidra til økt ustabilitet i regionen og føre partene lengre vekk fra forhandlingsbordet».

18.12.2017 av Mette Nord, leder for Fagforbundet og Henriette Westhrin, generalsekretær i Norsk Folkehjelp
Sist oppdatert: 19.12.2017

Fagforbundet og Norsk Folkehjelp mener det ikke er nok å være bekymret. Den norske regjeringen må også handle: Det gjør de best ved å slutte seg til fordømmelsen av USAs avgjørelse.

For det er langt fra hele sannheten når ministeren i samme pressemelding sier at «Jerusalems status er komplisert fordi to folk gjør krav på byen som sin hovedstad. Byen har hellige steder for både kristne, jøder og muslimer. Den er universell og svært symbolsk viktig.”

President Trumps avgjørelse går mot resolusjonene 476, 181 (II) og 2344 i FNs sikkerhetsråd som omhandler Jerusalems status og Israels ulovlige annektering av Jerusalem. USAs anerkjennelse av Jerusalem som Israels hovedstad undergraver derfor ikke bare palestinernes rett til egen stat, men hele folkeretten. Trumps avgjørelse strider mot prinsippet at partene selv skal komme til enighet om Jerusalems status under FNs tilsyn.

Et tydelig brudd på Folkeretten bør utløse mer enn en bekymringsmelding fra Norge. Og hvis det er slik som ministeren slår fast i pressemeldingen; at en to-statsløsning er den eneste veien til fred – da er første skritt at Norge anerkjenner Palestina som selvstendig stat. En to-statsløsning forutsetter at det finnes to stater. Uten anerkjennelse – ingen fred.

Publisert i Klassekampen 12. desember 2017