Fagforbundet deltar i arbeidet med et nytt rekrutteringsprosjekt under handlingsplanen Kompetanseløft 2020

02.02.2017 av Tonje Thorbjørnsen
Sist oppdatert: 02.02.2017

En av strategiene i Kompetanseløftet 2020 er å sikre god rekruttering og stabil bemanning i helse- og omsorgstjenestene i kommunene.

Ett av tiltakene i strategien er å bidra til å øke rekrutteringen av sykepleiere og helsefagarbeidere til de kommunale helse- og omsorgstjenestene.

Tilskuddet som er på rundt 4 millioner kroner årlig, skal brukes til nye tiltak for å rekruttere og beholde sykepleiere og helsefagarbeidere i kommunesektoren og synliggjøre kommunene som gode og attraktive arbeidsgivere. Tiltaket skal også trekke veksler på erfaringer fra Bli Helsefagarbeider sitt arbeid med rekrutteringspatruljer og yrkeskonkurranser. Det er KS som har prosjektansvaret.

Hovedmålet for prosjektet er:

1. Øke andelen sykepleierestudenter som har kommunen som førstevalg når de søker jobb.
  2. Øke andelen som søker og fullfører helsefagarbeiderutdanningen.
  3. Synliggjøre kommuner som arbeider strategisk for å rekruttere, beholde og utvikle egne ansatte.
  4. Utarbeide en pilot for systematisk samarbeid mellom en gruppe kommuner og en utdanningsinstitusjon.
  5. Utarbeide en elektronisk verktøykasse med forslag til ulike rekrutteringstiltak for små, mellomstore og store kommuner.
  6. Etablere og videreutvikle nettsted for ungdom og andre som ønsker informasjon om helsearbeiderfaget og aktuelle fagskoletilbud.
  7. Utvikle tiltak for å styrke kommunenes veilederkompetanse.
  8. Videreføre arbeidet med rekrutteringspatruljer og yrkeskonkurranser.

helsedirektoratet la i tilskuddsbrevet til KS vekt på at prosjektet skal være et samarbeid mellom nøkkelaktører som Fagforbundet og Norsk Sykepleiereforbund både i forbindelse med planlegging og deltakelse i styringsgruppen for prosjektet.