Toppmøte om primærhelseteam

14. februar 2017 møtte Fagforbundets leder Mette Nord helse- og omsorgsminister Bent Høie i et møte om hvordan forsøket med organisering av primærhelseteam skal iverksettes.

20.02.2017 av Tonje Thorbjørnsen
Sist oppdatert: 20.02.2017

Etablering av primærhelseteam er ett av flere tiltak som drøftes i Primærhelsemeldingen og målet er å gi bedre helsetjenester til de som trenger det mest. Ordningen skal prøves ut fra 2018  ved å etablere flere piloter i utvalgte kommuner.

Primærhelseteamene vil springe ut av fastlegekontorene og kjernen i teamet vil bestå av lege, sykepleier og helsesekretær. Primærhelseteamene skal gi mennesker med store og sammensatte behov bedre oppfølging og mer legetjenester. Etablering av primærhelseteam skal bedre samhandlingen på tvers av tjenestenivåer og -områder og føre til riktigere bruk av personellressurser.

Fagforbundet har, sammen med Legeforeningen, Sykepleierforbundet, KS, Delta og brukerorganisasjoner, deltatt i forarbeidene til forsøket. Det er Helsedirektoratet som har ansvar for prosjektgjennomføring.

Fagforbundet støtter forsøket og har særlig fremhevet følgende som viktig for at forsøket skal være i tråd med intensjonene:

• Etablering av primærhelseteam må ikke trekke økonomiske eller menneskelige ressurser bort fra kommunenes øvrige helse- og omsorgsoppgaver.
  • Mange kommuner har store utfordringer med å rekruttere nok sykepleiere. Etablering av primærhelseteam må ikke føre til at disse problemene forsterkes.
  • Helsesekretæren er en viktig ressurs ved legekontor i dag og har kompetanse som vil være svært viktig i primærhelseteamene. Helsesekretæren skal ikke kunne erstattes med annet merkantilt personell.
  • Det må legges til rette for kompetanseheving som følge av endrede og utvidede oppgaver for alle i teamene.
  • Det må legges opp til fulle stillinger for ansatte i teamene.
  • Finaniseringsmodellene må være enkle og oversiktlige og ikke medføre ekstra byråkrati for kommuner og legekontor.
  • Tariffmessige forhold må avklares med partene.