Pleiere vil ikke jobbe heltid?

Hvis det ikke utdannes flere, vil det i 2035 være en underdekning på nær 57 000 helsefagarbeidere og 28 000 sykepleiere viser beregninger ifølge Statistisk Sentralbyrå.

16.05.2012 av Sissel M. Skoghaug, leder Sykepleiernettverket
Sist oppdatert: 09.04.2021

Sykehussjefen på St. Olav sier til NRK at sykehuset er kvitt ufrivillig deltid, men likevel har 40 prosent av hans 9500 ansatte, altså cirka 3800 ansatte, valgt å takke nei til hele stillinger. Aftenposten viser til at 32 500 fast ansatte sykepleiere i Norge ikke har fulltidsjobb, og det hevdes at mange vil jobbe mer.

Jeg undres over dette, og lurer på; Blir helsepersonell spurt om hvorfor de sier nei til større stillinger? Vi kjenner til pleiere som gjerne skulle ha arbeidet heltid hvis de hadde hatt helse til det. Noen sier at bemanninga er så lav at de ikke makter å arbeide heltid og er blitt delvis ufør eller vil unngå å bli ufør, og arbeider derfor redusert stilling. Men - dette regnes nok ikke som uønsket deltid.

Virkemidler for rekruttering og å beholde ansatte er å gi anstendige arbeids- og lønnsvilkår. Grunnbemanninga må økes slik at pleierne etter endt arbeidsdag kan gå hjem med god samvittighet for at de hadde tid til å gi pleie, omsorg og hjelp som pasientene hadde behov for. Behovet er stort for flere hender nå og i fremtiden, og det må derfor prioriteres å bruke penger for å tilby hele og faste stillinger. Dette bidrar til at ansatte sikres en inntekt som de kan leve av, samtidig som det skapes kontinuitet rundt pasientene. Økning av hele faste stillinger og økt grunnbemanning er som “hånd i hanske”. Økt grunnbemanning vil dessuten gi lavere sykefravær, færre uføre og mindre behov for vikarer.