Til hovedinnhold

Aldersforskjeller i arbeidslivet

Aldersforskjeller kan by på enkelte problemer på arbeidsplassen i følge Ledernytt.

31.08.2017 av Sandra Marie Herlung
Sist oppdatert: 31.08.2017

Er du yngre enn dine ansatte, eller har arbeidsplassen et stort mangfold av mennesker i ulik alder? Det kan by på enkelte utfordringer, men har også flere positive sider - om du bare håndterer det riktig.  

Faktorer som kan gjøre aldersforskjellene utfordrende er mange. De ulike generasjonene er nemlig nettopp det; ulike.

- Vi har en helt ny generasjon av kompetanse i arbeidslivet nå enn tidligere, og forskjellene kan på mange måter være veldig tydelige, forteller Karen Kollien Nygaard. Hun er psykologspesialist i Organisasjonspsykologi og har i lang tid drevet egen praksis innen organisasjonspsykologi og klinisk psykologi.

Med ulike behov og preferanser innen, vel, det meste, er det ikke rart om det kan bli litt krøll innimellom. Heldigvis er de utfordrende faktorene ved et bredt aldersspekter langt færre enn de mange fordelene ved å være en god blanding av både unge og eldre i arbeidsmiljøet! 

Les mer på Ledernytt her om hvordan du kan håndtere aldersforskjeller riktig 

;
Hei, jeg heter Frøya. Hva kan jeg hjelpe med?