Africa Israel og Danya Cebus må svartelistes

Norsk Folkehjelp

Norsk Folkehjelp (Foto: Norsk Folkehjelp)

I fjor høst ble selskapene tatt til nåde igjen av Oljefondet etter å ha uttalt til Etikkrådet at de ikke drev med bygging av bosetterboliger på Vestbredden.

08.01.2014 av Ingunn Eriksen
Sist oppdatert: 08.01.2014

Norsk Folkehjelp og Fagforbundet har argusblikk på de norske bånd til den israelske okkupasjonen av Palestina, og oppfordrer Oljefondet å på nytt svarteliste selskapene.  Det viser seg at samtidig som Africa Israel Investments Ltd garanterte Etikkrådet at de hadde sluttet å bygge bosettingene, var datterselskapet Danya Cebus hovedentrepenør i C-Jerusalem prosjektet, et boligprosjekt med 121 nye leiligheter i bosettingen Gilo. Africa Israel har bekreftet at datterselskapet Danya Cebus bygger boliger i Gilo på okkupert palestinsk område.

– Det er uakseptabelt at våre og framtidige generasjoners sparepenger investeres i selskap som bygger bosetninger på okkupert palestinsk område. Finansdepartementet må umiddelbart utelukke Africa Israel og Danya Cebus, sier Stein Guldbrandsen til NTB.

Les hele saken HER.