G4S selger seg ut av Norge

I midten av november deltok Fagforbundet Finnmark på den årlige sykehuskonferansen. Her ser vi f.v. Ally Nyheim, Ole I. Hansen og Bjørn Kristensen

17. januar offentliggjorde Konkurransetilsynet sin beslutning om å godkjenne at NOKAS sitt oppkjøp av sikkerhetsselskapet G4S . Nyheten om at G4S selger seg ut av Norge kom etter en langvarig nasjonal kampanje mot selskapets bidrag til menneskerettighetsbrudd.

20.01.2014 av Torunn Aaslund, Norsk Folkehjelp
Sist oppdatert: 20.01.2014

- G4S-kampanjen i Norge har gitt et omdømmetap for virksomheten, sier arbeidsutvalgsmedlem i Fagforbundet, Stein Guldbrandsen.

21 organisasjoner har tilsluttet seg kampanjen med krav om at G4S trekker seg ut av all virksomhet på okkupert palestinsk land, og stanser leveranser til israelske fengsler.

- Nå trekker G4S seg ut av Norge. Dessverre velger selskapet å fortsette sine aktiviteter til støtte for menneskerettighetsbrudd i Israel og de okkuperte områdene, sier Guldbrandsen.

G4S sin beslutning ble offentliggjort samme dag som nyheten om at Universitetet i Bergen valgte bort sikkerhetsselskapet på grunn av omdømmerisiko. Flere tidligere G4S-kunder har valgt å avslutte kontrakter med sikkerhetsselskapet på grunn av selskapets bidrag til menneskerettighets- og folkerettsbrudd i Israel og okkupert palestinsk område.

- G4S selger seg ut av Norge. Men den globale kampanjen mot G4S vil fortsette helt til G4S bryter sine bånd til okkupasjonen, sier Annicken Lundgård, leder av Palestinakomiteen i Norge

G4S leverer sikkerhetssystemer til israelske fengsler. Her blir palestinere holdt fanget uten lov og dom, og mindreårige utsatt for systematisk mishandling. Ifølge Amnesty International utsettes palestinske fanger i israelsk varetekt for rutinemessig tortur.

- Det finnes fortsatt norske banker og investorer som er investert i G4S. Vi oppfordrer alle banker og investorer til å ekskludere selskap som bidrar til folkeretts- og menneskerettighetsbrudd. Vi vil holde presset oppe mot andre selskap med bånd til okkupasjonen som operer i Norge, for eksempel brusmaskinprodusenten SodaStream, sier generalsekretær i Norsk Folkehjelp, Liv Tørres.

Norsk Folkehjelp og Fagforbundets rapport «Farlige forbindelser» viser at Statens Pensjonsfond Utland (Oljefondet) og norske banker og fondsforvaltere investerer i selskap som medvirker til brudd på menneskerettighetene og brudd på Folkeretten i de okkuperte palestinske områdene. Den viser også hvordan norske selskap importerer og selger bosettingsvarer eller har handelsforbindelser med selskap som har produksjon i de okkuperte områdene.

- Vi er klare over at kampanjen har blitt opplevd som vanskelig av tillitsvalgte i G4S. Når G4S selger seg ut av Norge vil tidligere G4S-ansatte ikke lenger jobbe i et selskap som er mål for kampanjen, sier Liv Tørres.