Nytt fra Barnebyen vår tre år etter åpningen!

Buskerud og Vestfold huset med Mor Anita

Buskerud og Vestfold huset med Mor Anita (Foto: Turid Weisser, SOS-barnebyer)

I september 2013 var Jan Tore Skjelbek fra Fagforbundet og Turid Weisser fra SOS-barnebyer i Fagforbundets SOS-barneby i Huambo i Angola! Mye har skjedd siden Barnebyen ble åpnet.

21.01.2014 av Astrid Isene
Sist oppdatert: 04.06.2014

Barnebyen i Angola er VÅR barneby, Fagforbundet fullfinansierer denne og det er SOS Angola som drifter den.

Det er nå fult i alle hus Fagforbundets SOS-barneby. 12 familiehus for 120 barn, hvor det bor 59 jenter og 61 gutter i alder 1-15 år. Det er en barnehage for 100 barn, skole for rundt 900 elever og 300 barn og familier i SOS – familieprogrammet som gir enslige mødre og bestemødre hjelp til selvhjelp for å kunne ta vare på barna de har ansvar for.

Fagforbundets fylkesorganisasjoner, fagforeninger og enkeltmedlemmer bidrar økonomisk for driften av Barneby-prosjektet. Derfor er det viktig at vi får bidragsytere til barnebyen vår, det er den inntekten som gir mest til driften – det å ha faste gode bidragsytere.

Turid Weisser viste med flotte bilder hvordan barnebyen ser ut nå tre år etter åpningen!

Hun innledet med å si at det samarbeidet Fagforbundet har med SOS-barnebyer er helt unikt. SOS-barnebyer har ikke ett slikt samarbeid med noen annen organisasjon, hun sa: dette er noe dere kan være stolte av! Dere gjør en viktig og veldig stor forskjell for våre barn.

Det er fortsatt store utfordringer i forhold til forsyningen for vann og strøm. Barnebyen har aggregat og får tilkjørt vann. Dette gjør at strømmen blir slått av kl 22:00 om kvelden og det kan jo være en utfordring for mor i huset at hun ikke fått gjort stort etter at barna har lagt seg!

Alle mødrene virker trygge og de har funnet sin plass. De har mye hygge seg i mellom. Mødrene kaller hverandre mødre, ikke kollegaer.

Det er stort fokus i barnebyen på kursing og opplæring av mødrene slik at de får faglig påfyll som gjør dem tryggere, slik at skal takle den krevende jobben det er å gi omsorg til barn med ulik bakgrunn. Noen av dem har traumatiske opplevelser bak seg, og alle trenger mye oppmerksomhet og stabilitet.  God oppfølging er en viktig suksessfaktor for at SOS-mødrene skal trives i jobben.

På dette besøket så hadde Fagforbundet med nye fotballer og hoppetau. Det ble svært godt tatt i mot og var i bruk med det samme.

Fagforbundet Buskerud har ansvaret for ett hus sammen med Fagforbundet Vestfold:

Buskerud og Vestfoldhuset/ Mor Anitas hus

• 10 barn
  • I alderen 6-14 år
  • Den eldste er en jente på 14 år
  • Det bor en søskengruppe på 4 biologiske søsken i huset.
  • En av guttene som går i 4 trinn lurte veldig på om en bjørn er større enn et hus, veldig opptatt av bjørner i Norge, han lurer også på om man lager såpeopera i Norge, han liker nemlig veldig godt såpeopera.
  • En av gutta vil bli pilot når han blir stor.
  • Mor Anita:
  • Barn er, med noen hederlige unntak, flinke til å hjelpe til
  • Barna i huset liker ris og kjøtt

Klikk på bildene for å se de større. Vedlegg til høyre under aktuelle dokumenter, bruk det gjerne på møter, samlinger osv, sammen med vervebrosjyrene!

Fagforbundet
Fagforbundet hadde med nye fotballer til barna

Mor Anita i Buskerud-Vestfold huset måtte også prøve hoppetauet!