Nyhetsbrev fra Barnebyen

Det er mange nye barn i Fagforbundets barneby.

Det er mange nye barn i Fagforbundets barneby. (Foto: Turid Weisser)

Både barnebyen, barnehagen og familieprogrammet i Huambo er nå i ferd med å fylles opp, og bidragene fra Fagforbundets medlemmer hjelper hundrevis av barn og familier.

29.04.2014 av Turid Weisser, SOS-barnebyer Norge
Sist oppdatert: 04.06.2014

20 nye barn i barnebyen
I 2013 fikk 20 nye barn et varig hjem og en ny SOS-familie i barnebyen i Huambo. Totalt bor det nå 120 barn i barnebyen, som dermed har nådd sin fulle kapasitet. De fleste av barna har ikke lenger noen biologiske foreldre, og har ofte levd i fattigdom og isolasjon før de kom til barnebyen. De yngste barna er to år gamle, og de eldste er 11.

Store traumer
Noen av barna har store traumer etter de vonde opplevelsene som har preget livene deres så langt, og de får spesiell oppmerksomhet fra barnebyen. SOS-mødrene har fått trening i å skape tillit hos barna og sørge for trygge og gode omgivelser. I tillegg foregår det mange fritidsaktiviteter i barnebyen, noe som også bidrar til en normal og god oppvekst.

Fikk fødselsattest
En utfordring har vært at mer enn halvparten av barna i barnebyen har manglet fødselsattest. Fødselen deres har rett og slett ikke blitt registrert, og det kan få store konsekvenser når barna skal gå på skolen og delta i samfunnet på andre måter. Derfor innledet SOS-barnebyen i Huambo et samarbeid med myndighetene i Angola, som kom på besøk til barnebyen for å registrere barna som manglet fødselsattest. Dette er stort gjennomslag for å sikre rettighetene til foreldreløse barn.

Fullt i barnehagen
122 barn var innom SOS-barnehagen i Huambo i løpet av fjoråret. I barnehagen får de god pedagogisk veiledning og kan leke og utvikle både fantasi og sosiale evner. Mange av barna kommer fra fattige familier som får hjelp av SOS-barnebyers familieprogram i Huambo. Barna som var store nok til å begynne på skolen fikk være med på en "eksamensseremoni" etter at de hadde gjennomført et program som skal forberede dem på skoletilværelsen.

Mange går på skolen
Over 900 elever går nå på SOS-skolen Cambiote i Huambo. Omtrent hundre av disse kommer fra barnebyen, og like mange fra familieprogrammet. Resten av elevene kommer i hovedsak fra fattige familier i nærområdet. Stadig flere består også eksamenene de avlegger på skolen. Rundt fem prosent av elevene droppet ut av skolen. Tidlig graviditet er en av årsakene, og skolen starter nå et eget program for å sikre at gravide jenter kan fortsette utdanningen sin. Resultatene er bedre på SOS-skolen enn for den kommunale skolen, som heter Chicassa. Derfor bidrar SOS-barnebyer nå til kapasitetsbygging også på Chicassa skolen.

300 får hjelp i familieprogrammet
SOS-familieprogrammet i Huambo nådde målet om å nå ut til 300 mottakere i 2013, og fokuserer først på de mest sårbare familiene der barn kan risikere å bli overlatt etterlatt til seg selv. De vanligste familiene er en enslig mor med ett eller flere barn. Mange familier lider under arbeidsløshet, fattigdom og alkoholmisbruk, og familieprogrammet trekker også med seg lærere fra skolen i arbeidet med å hjelpe barna. Skolene, familieprogrammet, barnehagen og barnebyen jobber dermed sammen for hjelpe familier ut av fattigdom og sikre barna en trygg framtid.