Inntrykk som ikke falmer

Besøket i barnebyen ga minner for livet, sier Kari Baadstrand Sandnes.

Besøket i barnebyen ga minner for livet, sier Kari Baadstrand Sandnes. (Foto: Geirmund Jor)

– Bildene fra Fagforbundets barneby er for alltid brent fast på netthinnen min. Reisen dit ga meg minner for livet og en utrolig inspirasjon. Det vi holder på med i Angola er både riktig og viktig, sier Kari Baadstrand Sandnes, nylig hjemkommet fra barnebyen i Huambo.

14.12.2014 av Geirmund Jor
Sist oppdatert: 16.12.2014

" target="_blank">Bli fast bidragsyter du også - Hjelp oss å hjelpe barnebyen

Ny stor skole

På barneskolen like utenfor barnebyen går det om lag 1000 elever. Både drift og bygging er finansiert av barnebyprosjektet.

I tillegg bistår prosjektet naboskolens om lag 500 elever.

– Det gjorde inntrykk å besøke skolene og se de store kontrastene. Barnebyprosjektets barneskole holder til i lyse lokaler med moderne undervisningsutstyr. Ungene så ut til å trives og var takknemlige for å få gå på skole. Det var de nok på naboskolen også, men du verden for en kontrast likevel. Lokalene var alt for små, mørke, ikke vann eller sanitæranlegg, og søppel og rot fløt. Denne skolen hadde fått hjelp fra barnebyen til etterutdanning av lærere og til å sette opp et lite ekstrabygg, slik at undervisningen kunne foregå inne. Likevel var altså forskjellen stor, sier Kari.

Kontrastfyllt møter

Inntrykkene var motsetningsfulle, forteller Kari.

– Det var godt å møte de glade barna og de varme og omsorgsfulle voksne. De har nok hver sin forhistorie, disse barna, og mange av historiene er ganske dystre. Derfor var det godt å se at barna har det bra nå.

Les om Filomeno Filas - far til 120 barn

Alles papi: Han kommer ikke mange skritt, barnebypappa og sosialarbeider Filomeno Filas, før en ungeflokk stimler sammen om beina på ham. Foto: Geirmund Jor

Hjelper familier utenfor av barnebyen

– Fagforbundets barneby driver også et ganske stort arbeid på utsiden av selve barnebyen. Det handler om barn og unge som av ulike grunner ikke kan bo i barnebyen. Det kan for eksempel være søskendrevne eller besteforeldredrevne familier. De får hjelp til mikrofinanslån, hjelp til å skaffe seg tak over hodet, opplæring, hjelp til å dyrke en jordflekk og liknende.

– Vi besøkte noen av disse familiene. Vi hilste på en mor med albinisme. Hun var delvis invalidisert fordi huden ikke tålte sol, en krevende diagnose under den nådeløse afrikanske sola. Hun hadde fått mikrolån fra Fagforbundets barneby til å kjøpe bølgeblikk til tak og til å kjøpe grønnsaker og selge dem på torget, og barna hennes hadde tilbud om skole og barnehage. Alt i alt hadde hun fått småpenger fra barnebyprosjektet.

Likevel fortalte hun om en verden av forskjell.

– Jeg må si at det gjorde sterkt inntrykk på meg, legger Kari til.

Gir motivasjon

– Målet er å motivere oss til ekstra innsats. Det har Fagforbundet lykkes med. Jeg gleder meg til å snakke med folk om barnebyprosjektet. Jeg visste at dette var både riktig og viktig. Det gir selvsagt en annen motivasjon å ha møtt barna, følt atmosfæren og sett at for mange er hjelpen vi gir forskjellen på liv og død, sier Kari Baadstrand Sandnes fra Nordland.

Les mer om Fagforbundets solidaritetsprosjekter

Fakta og kommentar: Angola i dag - det handler selvfølgelig først og fremst om olje

I dag betaler Statoil alene mer enn 30 milliarder kroner i skatt til Angola. Det er mer enn vårt samlede bistandsbudsjett. Tross denne rikdommen har Angola et høyt antall ekstremt fattige. Landet er et av de mest korrupte land i verden, ligger på 25. plass av 177, ifølge Transparency International og er fortsatt preget av den lange borgerkrigen som sluttet i 2002. Krigen var en frigjøringskrig fram til portugiserne trakk seg ut i 1975, og fortsatte som en borgerkrig med innslag av imperialisme der stormaktenes kamp om naturrsessursene var en viktig drivkraft.

Oljeprodusent

Angola er Afrikas nest største oljeprodusent og har over 18 millioner innbyggere. Arbeidsledigheten antas å ligge på mellom 50 og 70 prosent, og under 40 prosent av befolkningen kan lese og skrive. Landet har høy barnedødelighet og mange kvinner dør i barsel.

Stemmerett

Angola er langt på vei en ettpartistat. Landet har hatt et par frie valg, men fortsatt dominerer vinneren av borgerkrigen, MPLA, som ved siste valg fikk 72 prosent av stemmene. Dette tallet sier ikke mye, for de fleste angolanerne har ikke ID-papirer og ikke stemmerett. Barnebyprosjektet bistår folk med å skaffe ID-papirer og dermed sivile rettigheter, som retten til å gå på skole.

Korrupsjon

Mange norske selskap driver næringsvirksomhet i Angola. Vi kan nevne Statoil, Aker Solutions, Petroleum Geo-Services, Seadrill, Marine Subsea og Oddfjell. Snøhetta er involvert i utvikling av boligområder i Luanda.

Det må være lov å spørre om selskapene greier, eller ønsker, å drive etter norske standarder og norske etiske regler i et gjennomkorrupt regime som har sittet med makten sammenhengende i 27 år. Bidrar norsk næringsliv til økt velstand og utvikling i Angola, eller kommer den økte velstanden bare noen få til gode?