Bli en verver du også!

Fagforbundet SOS-barneby trenger 2000 nye faste bidragsytere i løpet av 2016, og vi har laget en liten video til bruk for verving som alle kan bruke for å nå vårt ambisiøse mål.

12.04.2016 av Ingunn Eriksen
Sist oppdatert: 12.04.2016

Svak kronekurs skaper utfordringer

Det er mange sammensatte årsaker til at barnebyen har behov for et høyt antall faste bidragsytere. De langvarige endringene i valutakursene gjør at vi får mindre igjen for hver krone samtidig som de planlagte økningene i utgiftene nå kommer for fullt.

Ungdomsleiligheter

De eldste barna i barnebyen er nå 16-17 år og vil om ikke lenge ha behov for ungdomsboliger. I SOS-barnebyer rundt omkring i verden bygges det normalt et eget ungdomshus som de eldste ungdommene bor i før de flytter helt ut av barnebyen. Formålet er at de skal bli gradvis mer selvstendig før de står på egne bein. I Fagforbundets barneby er det ikke bygget et slikt hus, og det vurderes om det skal leies leiligheter som et alternativ.

Utdanningsfond

Ungdommene trenger utdannelse utover grunnskolen.  Finanseringen av utdannelse for barn som bor i SOS-barnebyer med faddere foregår ved at fadderne får en oppfordring fra SOS-barnebyer om å bidra når den tid nærmer seg. Fagforbundets barneby har ikke faddere, men faste bidragsytere hvor det enkelte bidrag ikke går til et enkelt barn, men til hele barnebyen. For oss er det derfor mer naturlig å finansiere utdannelse gjennom et utdanningsfond. Vi er i den spede begynnelsen på å bygge opp et slikt fond.

Lokalsamfunnsprogrammet

Fagforbundets barneby gir 120 foreldreløse barn et trygt hjem sammen med en SOS-mor, men når hele 464 barn gjennom lokalsamfunnsprogrammet. Programmet går ut på å gi hjelp til selvhjelp til forsørgeren som er enslig mor, storesøster eller bestemor. Ved å sikre inntekt, utbedre boligen til forsørgeren og barna, hjelpe til med id-papirer, gi barnehageplass og hjelpe til med skoleplass øker vi muligheten for at barna får en god start på livet sammen med sin biologiske familie.

Da programmet startet 2009, ett år før Barnebyen åpnet, var planen på sikt å inkludere 1000 barn i programmet. I 2016 ønsker vi å øke antall barn fra 464 til 500. Dette innebærer mer utgifter som skal dekkes over driftsbudsjettet vårt.

Svak lønnsvekst

Ansatte i Fagforbundets SOS-barneby har hatt en utilfredsstillende lønnsvekst i forhold til ansatte i offentlig og privat sektor som har hatt en god lønnsvekst. Det er nå lite økonomisk attraktivt å jobbe i organisasjoner dersom man har mulighet til å få arbeid i det offentlige eller i internasjonale selskaper, og spesielt med hensyn til at en lønning ofte skal brødfø storfamilien. For å forhindre gjennomtrekk har vi en målsetting om å få økt lønningene for våre ansatte i barnebyen, men dette må foregå i samarbeid med andre SOS-barnebyer i Angola ettersom det skal være lik lønn barnebyene i samme land.

Fylkene har satt seg vervemål

Fagforbundets fylker og Oslo Sporveiers Arbeiderforening (OSA) har tatt et solidarisk ansvar for familiehusene, barnehagen og skolen vår. For å nå målet om 2000 nye bidragsytere har hvert fylke og OSA vedtatt en egne handlingsplan. Mye god verving skjer nå rundt omkring i landet, men vi ønsker oss flere ververe.  Vær med å bruk den 1,5 minutts videoen på samlinger, møter, kurs og rundt omkring på arbeidsplasser og spre engasjement for den fantastiske barnebyen vår.