Utbrudd av gulfeber i Angola

Leder av SOS-barnebyer Angola, Afonso Castro, har inngått samarbeid med nasjonale helsemyndigheter for å sikre at områdene hvor SOS-barnebyer opererer også blir omfattet av vaksinasjonskampanjen mot gulfeber. (Foto: Ingunn Eriksen)

I fjor brøt det ut gulfeber i hovedstaden Luanda som nå har spredt seg til 14 av de 18 provinsene i Angola i tillegg til nabolandene. Til nå har det vært rundt 300 dødsfall. SOS-barnebyer har tre barnebyer i Angola, og en av dem ligger i en provins som er rammet. Fagforbundets SOS-barneby ligger inne i landet og er utenfor sykdomsområdet.

02.06.2016 av Ingunn Eriksen
Sist oppdatert: 02.06.2016

SOS-barnebyer sørger for vaksinering

Angola og nabolandene har satt i gang en vaksinasjonskampanje, og leder av SOS-barnebyer Angola, Afonso Castro, har vært på offensiven for å sikre at de rundt 3000 barna som er knyttet til SOS-barnebyers programmer blir vaksinert. Også de ansatte har nå blitt vaksinert. Det har spesielt vært viktig å sikre barna i familieprogrammene og andre som bor i de samme områdene. Barna lever sammen med sine biologisk familier, men bor i landsbygder hvor det er mangel på rent vann, sanitære anlegg, strøm og helsetjenester. Barna og deres familier er rammet av ekstrem fattigdom og rundt halvparten mangler identifikasjonspapirer.

30 år siden forrige utbrudd

Gulfeber er et alvorlig folkehelseproblem og afrikanske land har strenge regler for innreise. Gulfebervaksinasjon kreves for opphold i Angola. Årsakene til utbruddet anses å være dårlige sanitære forhold og et økende avfallsproblem, mangel på rent rennende vann og oppbevaring av drikkevann i beholdere som gir gode klekkingsforhold for gulfebermyggen. Luanda har et av verdens største konsentrasjon av slum. I tillegg har oljekrisen ført til at renovasjonsbudsjettet i fjor ble kuttet fra 30 millioner dollar i måneden til 10 millioner dollar. Allerede da ble det ropt varsku om at byen var en tikkende bakteriebombe, mens det i tillegg også ble etterlyst hvor de 10 millioner dollarene ble brukt. Korrupsjon er ikke et ukjent fenomen i landet.

WHO: trygt å reise

WHO ekspertgruppe har hatt møte i mai, og kommet fram til at utbruddet ikke er så kraftig at det er en helsekrise.  Vårt eget Folkehelseinstitutt mener at det ikke er noe risiko å reise så framt ordinære anbefalingene følges.

Fagforbundets delegasjon bestående av blant annet fem barnebykontakter reiser i september til Huambo og vil høre mer om tiltakene som har blitt satt i verk i barnebyen og de omkringliggende områdene.