430 bidragsytere økte månedsbeløpet!

Mange av Fagforbundet medlemmer, tillitsvalgte og ansatte ønsker å støtte opp om barnebyen i Huambo. Fagforbundets SOS-barneby gir foreldreløse unger en ny start på livet. (Foto: Jan Tore Skjelbek)

Fagforbundets SOS-barneby har nettopp avsluttet en ringedugnad for å høre om noen av våre faste bidragsytere som betaler 50 kroner per måned kunne tenke seg å øke beløpet til 100 kroner. Det var det mange som sa ja til!

03.06.2016 av Ingunn Eriksen
Sist oppdatert: 03.06.2016

Stort engasjement

35 barnebykontakter, tillitsvalgte og ansatte har stått på for å nå alle på sine ringelister, og er glade for at så mange har ønsket å øke støtten sin.

- Alle har vært hyggelige og positive til at vi har ringt fra Fagforbundets barneby. Det har også vært en anledning for oss å takke alle som støtter barnebyen selv om de ikke hadde mulighet til å øke bidraget sitt, sier en entusiastisk Janne Margrethe Skaug, rådgiver i Fagforbundet.

En barneby i utvikling

Det er seks år siden barnebyen åpnet og vi har 5205 faste bidragsytere. Barnebyen er i stadig utvikling. Skolen har doblet antall elever og har høyt kvalifisert lærerstab, lokalsamfunnsprogrammet har også fordoblet antallet som får støtte i tillegg til at nye landsbygder er omfattet av programmet og barnebyen har fått et jordbruksprosjekt med grønnsaker og kyllingoppdrett.

Det er ikke bare barnebyen som sådan som har utviklet seg, det har også ungene. Vi ser glade og livlige unger som har fått et helt nytt liv med et trygt hjem sammen med SOS-mor og nye søsken. De eldste er nå 16 -17 år gamle, og barnebyen står nå foran utfordringen at det ikke er bygget ungdomshus eller ungdomsleiligheter hvor ungdommene kan bo med litt tilsyn før de slippes ut i voksenverden. SOS-barnebyer legger stor vekt på at overgangen fra barnebyen til et selvstendig liv skal foregå under trygge rammer og med mest mulig omsorg.

Familiebåndene i et SOS-hjem er vel så sterke som i biologiske familier, og det kan være vanskelig å forlate redet når man tidligere har manglet omsorg. Ungdomsboliger er derfor en viktig del av alle SOS-barnebyer rundt omkring i verden. I vår barneby er det ikke bygget et slikt hus, og nå begynner tiden å nærme seg at vi skal imøtekomme dette behovet. De eldste barna vil også ha behov for utdanning, slik at vi er nå i ferd med å begynne å bygge opp et lite utdanningsfond. De 430 bidragsyterne som nå har økt sitt bidrag fra 50 kroner til 100 kroner per måned, gir oss en stor hjelp til å møte de økonomiske og moralske forpliktelsene vi har overfor ungdommene våre.

Fremdeles mulighet for flere å høyne bidraget sitt

Det er ikke alle vi har fått tak i mens dugnaden har pågått. Om du er en av dem som ikke har fått en telefon fra oss og vil høyne bidraget ditt, så ta kontakt med Ingunn Eriksen, ingunn.eriksen@fagforbundet.no, tlf. 98016824.