Imponerende årsresultat for Fagforbundets barneby

Barnebykontaktene er fornøyde over å ha bidratt til rekordår for Fagforbundets barneby. Anja Thomsen (UD), og Hans Emil Ratvik og Emma With, begge fra SOS-barnebyer deltok også på barnebysamlingen 20. januar i år.

2016 var et svært godt år for Fagforbundets barneby. 700 har latt seg verve som faste bidragsytere. Fagforbundet Hedmark sto for en økning på hele 100. 430 økte bidraget sitt og det har vært et rekordår for bevilgninger til barnebyen. I Fagforbundet Akershus ble det samlet inn og bevilget over 280.000 kroner, i Hordaland over 240.000 og i Fagforbundet Oslo over 230.000 kroner.

23.01.2017 av Ingunn Eriksen
Sist oppdatert: 24.01.2017

Barnebyens overskuddsår

Forbundsleder Mette Nord roste fylkenes barnebykontakter på den årlige barnebysamlingen som ble avholdt på fredag. Iherdig innsats førte til at inntektene til barnebyen ble på nesten 8,9 millioner, en økning på rundt 1,8 millioner fra forutgående år. Overskuddet kommer svært godt med ettersom det er et stort behov for å bygge opp utdanningsfondet til barnebyen. Resultatet gir optimisme for fortsatt god verving i 2017.

Underskuddsår i Angola

Anja Thomsen fra Utenriksdepartementet ga en oppdatering på situasjonen i Angola på samlingen. Thomsen minnet om at det har gått relativ kort tid siden 2002 da store deler av landet var uten infrastruktur på grunn av førti år med sammenhengende krig. Det var enorme materielle og sosiale ødeleggelser. 20 millioner miner ble liggende igjen etter krigen og har forsinket gjenoppbyggingen og utvikling. I tillegg gir stor befolkningsvekst ekstra utfordringer. Angola skårer fortsatt lavt på FNs indeks for menneskelig utvikling. Landet er rangert på 149. plass av totalt 189 land. Det er store regionale forskjeller, men landet sett under ett gir en gjennomsnittlig levealder på 55 år og rundt 40 % lever i fattigdom.

Angola har hatt en av verdens raskeste voksende økonomi. 90 prosent av eksportinntektene kommer av eksport av råolje. Svekket lokalvaluta og oljekrisen i 2014 har ført til store kutt i statsbudsjettene og i 2017 fortsetter kuttene. Nå er 44 prosent av budsjettet finansiert med lånte penger og kreditter. Angola har siden oljeprisfallet i 2014 økt sin gjeld betydelig.

Myndighetenes betalingsproblemer har blant annet i det siste gått ut over lønnsutbetalinger til offentlige ansatte. Foreløpig er det ikke tegn til bedring i økonomien. Inflasjonen er nå oppe på rundt 40 prosent. Antikorrupsjonslovgivning er på plass, men implementering er en utfordring og regjeringen erkjenner at offentlige midler kan brukes mer effektivt. Mangel på strøm og rent vann er fremdeles et stort problem for store deler av befolkningen, og oljekrisen har ført til at store vannkraftprosjekter og andre prosjekter er satt på vent.

Utdanningsmulighetene fremdeles små

Det er mange ungdommer i Fagforbundets barneby, og barnebykontaktene er opptatt av at de skal kunne få seg en utdannelse og en jobb å leve av. Barnebyen jobber hardt for å finne løsninger for ungdommene som nærmer seg slutten av ungdomsskolen. I høst fikk delegasjonen fra Fagforbundet møte fire ungdommer som hadde fått en fire måneders læringsplass på blant annet bibliotek og sykehus.

Landet har brukt en god del av oljerikdommen til å få infrastrukturen på plass. Barneskoler, utdanningsinstitusjoner, sykehus og offentlig administrasjonsbygg har blitt bygget. Anja Thomsen kunne fortelle at budsjettkuttene fører til mindre byggeaktivitet. Det enorme behovet for gjenoppbygging sammen med den store befolkningsveksten gjør at det er et skrikende behov for blant annet skoler og helseinstitusjoner. Det tar også lang tid å bygge opp fagkompetanse slik at det er vanskelig å få ansatt nok fagfolk.

I Angola er de første seks klassene i grunnskolen obligatoriske og gratis, etter det må man betale skolepenger. Det gjør at mange slutter i skolen etter 6.klasse. Noen tall fra regjeringen gir et bilde på skolesituasjonen. Det antas at det er rundt 26 millioner i Angola, rundt halvparten er under 18 år. Befolkningsveksten er beregnet til å være på en halv million i året. Skoledekningen regnes i antall klasserom. Antall i klasserom i grunnskole økte fra 17.236 i 2002 til 56.252 i 2013, og antall i ungdomsskolen fra 1776 i 2002 til 7610 i 2013. I 2016 oppgis det å være 50 høyskoler i landet som stort sett ligger i de store byene. Myndighetene kan gi yrkestrening, med antallet sentre for dette er begrenset og tilbudet er ikke gratis.

Handlingsplaner for å verve faste bidragsytere

Faste bidragsytere er den viktigste inntektskilden til barnebyen. 70 - 80 prosent av inntektene kommer fra bidragsyterne våre. Hvert fylke har derfor en egen handlingsplan for å verve bidragsytere. Fagforbundet Hedmark var i fjor et foregangsfylke for hvordan nå vervemålet. Fylket bestemte seg for å verve 100 nye bidragsytere i 2016, og vervet nøyaktig 100. Barnebykontakt Camilla Skarvang Karlsen fortalte at en del av suksessoppskriften var å få hver forening til å lage sin egen handlingsplan og oppfordret dem i tillegg til å oppnevne en egen barnebykontakt. Barnebyen har vært tema på flere samlinger, blant annet for plasstillitsvalgte og verneombud og på seksjonskurs. Flere av fylkene har barnebyen som tema på Fase 1 og Fase 2 samlinger.

Barnebykontakt Lasse Kristiansen presenterte Fagforbundet Oslos satsning på barnebyen. Fylket vervet 60 nye bidragsytere i fjor, og mye av suksessen skyldes holdningsendringer. Barnebyen er vår egen barneby som gjenspeiler Fagforbundets grunnverdier. Det er for eksempel derfor Fagforbundets barneby hjelper Tchicassaskolen, naboskolen til vår egen skole. Skulle vi kun satse på vår egen skole vil det oppstå klasseskille i lokalsamfunnet, og klasseskiller er Fagforbundet motstander av. Vi har valgt SOS-barnebyer som samarbeidspartner fordi de har verdier som sammenfaller med våre verdier. Fagforbundet SOS-barneby skiller seg fra andre fadderskap den enkelte kan ha ved at barnebyen er vår, derfor må holdningen være at alle i forenings-, seksjons- og andre styrer må være faste bidragsytere.

I disse dager vil fylkene sende inn sine handlingsplaner og vervemål for 2017 og bidra til at ungene våre i barnebyen, lokalsamfunnet, skolen og barnehagen får en trygg hverdag og framtid. Raymond Turøy (Arbeidsutvalget) oppsummerte med at dagen ga innblikk i at ungene våre i Angola trenger oss og at Angola har behov for ungene for å bygge opp det angolanske samfunnet.