Fagforbundet støtter unge i Betlehem

Dana Alshaer (23) fra Students Forum Institute har besøkt Norge for å fortelle om livet under okkupasjonen (Foto: Ingunn Eriksen)

Dana Alshaer (23) fra Students Forum Institute (SFI) er svært glad for og stolt over at Fagforbundet har bestemt seg for å støtte organisasjonen gjennom samarbeidsprosjektet med Norsk Folkehjelp. Hun fikk nyheten i denne uken i Oslo i møte med Fagforbundet.

11.06.2017 av Ingunn Eriksen
Sist oppdatert: 11.06.2017

Students Forum Institute er en uavhengig organisasjon som ble etablert i 2004 etter initiativ fra Ph.D. Ramzi Odeh som underviser på Betlehem universitetet.  Bakgrunnen for opprettelsen var unges frustrasjon over stengte veier og stengte dører i dobbelt betydning under Israels brutale okkupasjon, men også i det palestinske samfunnet hvor unge ikke har en stemme. De ønsket seg en ungdomsbevegelse for å få bedre tilgang til arbeidsmarkedet etter endt studie, et mer verdig liv hvor drømmer har en realistisk mulighet til å gå i oppfyllelse og håp er mer enn et halmstrå. Visjonen til studentene og Ramsy er et demokratisk palestinsk samfunn og rettsstat som verdsetter det politiske og folkelig engasjementet til ungdommene og studentene.

Fagforbundet møtte SFI for første gang i mars i år da Fagforbundet og Norsk Folkehjelp arrangerte delegasjonsreise for 5 av våre Palestina-ambassadører og representanter fra ledelsen i Fagforbundet.  Dana var blant flere ungdommer som ga delegasjonen en guidet tur. Det var en spesiell opplevelse for deltakerne å gå rundt i gamlebyen i Betlehem med fødselskirken, gå langs den folkerettsstridige, enorme muren, se Banskys gatekunst som har satt okkupasjonen på verdenskartet, gå gjennom porten til flyktningleiren Aida og se den store nøkkelen på toppen av porten. Nøkkelen er alle palestinske flyktningers symbol for retten til å retur til hjem de ble fordrevet fra i 1948, en rett FN ga dem i resolusjon FNs resolusjon 194, punkt 11.

Troen på demokrati

Dana har vært ansatt i SFI i ett år og gløder for organisasjonen. SFI lever ut sine egne visjoner ved å være en demokratisk organisasjon med et valgt styre, en generalforsamling og flere arbeidskomiteer som samarbeider med styret. Fortsatt er det en del å gjøre for å få kvinneandelen opp, 2 av 9 styremedlemmer er kvinner, og 30 prosent av generalforsamlingen er kvinner. Aktivitetene ledes av 34 frivillige og et fåtall ansatte.  Dana er leder for en ungdomsklubb i sin hjemby Tuqu’ som ligger sør i Betlehemsdistriktet. På kort tid har ungdomsklubben blitt en av de mest innflytelsesrike organisasjonene i sitt lokalmiljø.

Norsk Folkehjelps (NF) og SFIs samarbeid startet i 2005 med prosjektet "Youth Against Discrimination", og NF har etter det finansiert en rekke prosjekter. Alle prosjektene har som mål å bidra til demokratiseringsprosesser i det palestinske samfunnet gjennom å mobilisere unge i aldersgruppen 18 til 30 år. I tidsrommet 2016 - 2020 støttes prosjektet Konsensusdemokrati, det vil si demokrati som er basert på kompromisser mellom parter i konflikt. De som deltar i prosjektet skal få økt kunnskap om retten til å organisere seg og trening i nettverksbygging og organisering.

SFIs får støtte av flere internasjonale organisasjoner og har derfor et bredt spekter av aktiviteter og prosjekter. Debattkursene er svært populære og de dyktigste deltar på palestinske og internasjonale konkurranser. De har kurs i fotogafering, filmskaping og lederskap for å øke sjansene for å få jobb og inntekt. De mobiliserer til protester og demostrasjoner mot utvidelse av bosettingene, landkonfiskering og husriving.

Palestinsk identitet

Dana forteller hvilken oppvåkning det har vært for hennes personlig å være med på turer og utflukter for å bli kjent med palestinsk landskap, historie og kultur. Palestinere har svært liten bevegelsesfrihet i eget land.  Osloavtalen fra 1993 delte opp de palestinske områdene midlertidig i A-, B- og C-områder. Betlehem ligger i A-område og er under palestinsk selvmyndigheters (PA) kontroll. 85% av området rundt byen er derimot klassifisert som område C, det vil si under israelsk kontroll. Hjembyen til Dana Tuqu’ ligger både i A-område og C-område.

- Vi har to israelske bosettinger klistret rett innpå oss. Den ene har stjålet byens navn og gjort det om til hebraisk, Teqoa. Vi har også to til bosettinger som vi ser rett på. Til tross for at bosettingene ligger nære, så har jeg aldri vært i området.  Ikke før vi organiserte en utflukt. Dette er vårt land og bosettingene er ulovlige ifølge internasjonal rett.  Det er surrealistisk at vi ikke kan bevege oss fritt, sier Dana.

Et liv i frykt

Muligheten til å bevege seg fritt uten soldaters nærvær, er det som gjør størst inntrykk på Dana under besøket i Norge.

- Folk beveger seg så bekymringsløst i gatene her, smiler Dana før hun blir alvorlig igjen.  - Livet i Betlehem er annerledes. Når jeg går ut av døra hjemme, vet jeg aldri om jeg kommer hjem igjen i live.

Betlehem ligger kun 10 km fra Jerusalem. Det ligger en enorm kontrollpost mellom de to byene. Her skal tusenvis av palestinere fra Vestbredden krysse morgen og kveld under streng overvåkning. Kontrollposten er et av de farligste stedene å oppholde seg i nærheten av. Her er det ukentlig sammenstøt mellom palestinske unge som med rette eller urette blir beskyldt for å ha kastet stein. Ungdommene blir skutt på og noen ganger drept.  Også ved kontrollposten ved Tuqu’ er det hyppige sammenstøt som har endt med døden.  Haneen (23), en av de andre ungdommene delegasjonen traff i Betlehem fortalt historien om nabogutten Qusai Al-Amour som i januar først ble skutt i knærne og deretter avlivet med 4 skudd i brystet mens han lå nede. Brødrene hennes ble tatt i forvaring siden de var naboer til den drepte. Dana er også fremdeles preget av hendelsen. Siden Fagforbundet var på besøk i mars har flere blitt skutt på.

Bosetterne rundt Tuqu´ skaper også frykt gjennom trakassering og aggressive handlinger. Internasjonale organisasjoner følger barn til skolen for å beskytte dem mot bosettervold og krenkelser.

Drageflyging på Østbanen

Dana avsluttet sitt besøk i Norge med å holde appell på Fagforbundets, Palestinakomiteens og Fellesutvalget for Palestina sitt arrangement på Østbanen på lørdag. Markeringen” Vi flyr drager, ikke droner” hyllet palestinernes «sumud», deres utholdenhet med 50 år okkupasjon, med blokade, krig, undertrykkelse, apartheid.

Unger i Palestina vokser opp under ekstreme forhold. Et barndomsminne som har brent seg fast hos Dana er da hun var 7- 8 år under den andre intifadaen, og kom ut fra skolen. Stridsvogner, militære kjøretøy og soldater sto utenfor skoleporten. Det var skremmende, men enda mer skremt ble hun da det gikk langsomt opp for henne at kanonene på tanksene fortsatte å peke mot barna da de gikk bortover gaten.  Ville hun bli skutt?

Over hele Palestina brukes drageflyging som en symbolsk motstand mot okkupasjonen og gir et håp om et liv i frihet og fred. Frivillige hadde laget 148 drager til arrangementet på Østbanen og både voksne og barn fikk prøve seg. Men litt anstrengelse kom flere av dem opp i luften og minnet om hvilken kraft det ligger i barns lek. Drageflyging i Palestina fikk ekstra oppmerksomhet da barn i Gaza satt verdensrekord i 2011.