Ny barnebykontakt i Fagforbundet Akershus

Mona Bergersen gleder seg til å besøke foreningene i Fagforbundet Akershus for å snakke om barnebyen. (Foto: privat)

Mona Bergersen, leder i Fagforbundet Ski og hovedtillitsvalgt i Ski kommune har tatt over vervet som barnebykontakt etter Stig Øverås.

12.10.2017 av Ingunn Eriksen
Sist oppdatert: 12.10.2017

Mona har i mange år vært en pådriver i Follo for å få flere bidragsytere til barnebyen og samle inn penger gjennom lotterier på årsmøter og temakvelder.

- Jeg syntes det er flott at Fagforbundet avsluttet barnebyen som et prosjekt og fortsetter å stå for driften som en permanent ordning. Fylket har i dag 363 faste bidragsytere og jeg ser at vi har et stort potensiale for å verve mange flere bidragsytere. Jeg gleder meg til å bidra i dette arbeidet, sier Mona.

Fagforbundet Akershus har sammen med Fagforbundet Hordaland ansvaret for barnehagen i barnebyen. Barnebyleder Pinto Vunge besøkte fylket i slutten av september da han besøkte Norge. Pinto ga blant annet en oppdatering på hvordan det går i barnehagen.

Det er nå 77 barn som går i barnehagen og fem av dem kommer fra barnebyens familiehus. Barnehagen består av tre avdelinger, en for hvert alderstrinn fra tre til fem år. Det pedagogiske opplegget i barnehagen ligner mye på hvordan det er i norske barnehager, og det legges ekstra vekt på at det enkelte barn skal bli sett. Det er nå god dokumentasjon at ungene gjør det spesielt godt når de starter på skolen.

Fagforbundet Akershus ga i fjor penger til at det skal bygges tak mellom bygget hvor avdelingene ligger og bygget hvor toalettene ligger. Taket vil gjøre at ungene slipper å bli våte under regntiden, og at det blir mer skygge i barnehagen når solen steker på sitt varmeste. Prosjektering er startet, og barnebyen søker nå etter kontraktør som garantere for gode nok byggematerialer. Håndverkere og byggemateriale er mangelvare i Angola, og kinesiske byggherrer tilbyr arbeid med en lavere kvalitet og kortere holdbarhet enn vi ønsker i vår barnehage.

Barnebyens ledelse er nå i en prosess for å se hvordan barnebyen kan imøtekomme utfordringer som er knyttet til barnehagen. Sammensetningen av barna som går i barnehagen består av fem unger fra familiehusene som ligger på samme område som barnehagen, barn med foreldre som betaler for plassen og barn som har plass gjennom barnebyens lokalsamfunnsprogram. Lokalsamfunnsprogrammet i hjelp til selvhjelp til enslige forsørgere, som oftest en enke, bestemor eller storesøster til en barneflokk. Barnehageplass gjør at forsørgeren kan komme seg i arbeid som på sikt vil gi nok inntekt til å bli selvforsørgende og sikre at familien kan holde sammen. Hovedutfordringen er at mange av ungene fra lokalsamfunnsprogrammet har lang vei til barnehagen. Det finnes ikke offentlig kommunikasjon, slik at flere av mødrene er avhengige av å bruke taxi for å bringe barna til og fra barnehagen noe som blir for dyrt. Barnebyen ser på muligheten til å skape barnehagetilbud i landsbyene som ligger lengst bort fra barnebyen. Det vil ta noen år før prosessen med å utrede muligheter og ta en avgjørelse på hvordan barnehagen skal drives i framtiden.

Vi ønsker Mona Bergersen lykke til som ny barnebykontakt, og takker Stig Øverås for innsatsen han har gjort gjennom mange år.