Fagforbundets første ambassadørtur går til Libanon

Delegasjonen er klar til  Fagforbundets ambassadørreise til Libanon

Delegasjonen er klar til Fagforbundets ambassadørreise til Libanon (Foto: Ingunn Eriksen)

Det er fem spente Palestina-ambassadører som nå er reiseklare for den første ambassadørreisen i inneværende landsmøteperiode. Fagforbundet støtter gjennom Norsk Folkehjelp Kvinner Kan- og Unge Kan-prosjekter i de palestinske flyktningleirene.

10.03.2018 av Ingunn Eriksen
Sist oppdatert: 10.03.2018

Palestinske flyktninger er marginaliserte i det libanesiske samfunnet, og de palestinske kvinnene og unge har generelt liten innflytelse over eget liv i det palestinske samfunnet. Dette ønsker Fagforbundet å være med på å forandre.

Kvinner Kan startet i den norske arbeiderbevegelsen på 70-tallet og har spredt seg til store deler av verden med lokale tilpasninger. Unge Kan er bygget opp over samme lest, men skiller seg ut ved at de unge i leirene setter i gang egne prosjekter. Det kan være aksjoner for å få tryggere strømnett, bedre avfallshåndtering eller å ivare palestinsk kultur og historie gjennom arrangementer, intervjuer og dokumentarer.

Ambassadørene deler sin inntrykk gjennom bloggene sine.

Tre av ambassadørene har tidligere reiser til Vestbredden og sitter igjen med sterke inntrykk derfra. Felles for dem er at de har fått innblikk i okkupasjonens undertrykkelse. Nå er de spente på hvordan flyktninger frie fra okkupasjon, men fanger av manglende rettigheter, lever sine liv.

Hilde Bernhardsen (Troms) ber leserne sine å tenke seg et land med 6 millioner mennesker og som er to og en halv ganger mindre enn Troms fylke. I Troms bor det 163,000. Dette lille landet har tatt imot mer enn 1 millioner syriske flyktninger i tillegg til de flere tusen palestinske flyktninger som har bodd i generasjoner i flyktningleirene.

Trine Posaas Nilsen (Oslo) er ny som ambassadør, men har vært på Vestbredden ved to anledninger. Hun har lagt ut bilder fra disse turene. Hun skriver at å gå gjennom gamlebyen i Hebron minner mest om en krigssone. Flyktningleiren i Nablus har også gjort sterkt inntrykk. Her er gatene så smale at det knapt er mulig å bevege seg gjennom dem. Vil det gjelde også flyktningleirene i Libanon?

Venke Anny Nes (Aust-Agder) var med som ambassadør til Vestbredden i 2014. Hennes sterkeste inntrykk fra den reisen var møte med kvinner som var utsatt for ubeskrivelig vold, og kvinnene i organisasjonene som hjelper de voldsutsatte og jobber for å redusere vold mot kvinner og for å styrke kvinners rettigheter i samfunnet og lovverk. Hun ble spesielt berørt over Azza som jobbet med konfliktløsning. I Libanon vil hun pånytt møte sterke kvinner og kvinneorganisasjoner som Fagforbundet støtter.

Bjørn-Roger Steen (Nordland) grugleder. Han skriver at han har så store sommerfugler i magen at det er rett før han letter. Bjørn-Roger vet at det er en ting å lese om palestinernes situasjon i Libanon, noe helt annet er å se med egne øyne hvordan flyktningleirene er og prate med dem som bor der.

Anne Auglend (Rogaland) sa ja til å være Palestina-ambassadør etter å ha blitt utfordret av sin 15-årig datter. Datteren hevder at Anne mener så mye om mangt, men ikke gjør noe. Nå vil Anne gjøre sitt til for at medlemmer og tillitsvalgte i forbundsregionen skal få mer kunnskap om palestinernes situasjon og fortelle om hvordan vi kan bidra i kampen for mer rettferdige og likeverdige livsvilkår for et undertrykt folk.

Følg med på ambassadørenes blogger og være med på å spre dem.