Retten til skolegang er ufravikelig

Fagforbundets SOS-barneby bidrar positivt til utvikling av samfunnet i Huambo i Angola. En av grunnpilarene i samfunnsoppbyggingen er SOS-skolen.

10.09.2019 av Ingunn Eriksen
Sist oppdatert: 10.09.2019

Medlemmenes og tillitsvalgtes faste månedlige bidrag og innsamlinger i forbundsregionene har bidratt til at den opprinnelige mørke og skrøpelige skolen med undervisning under et tre, har blitt til en moderne skole med over 1500 elever.

Tidligere rektor Fabio Filipe har sammen med gode lærerkrefter utviklet skolen til å bli en foregangsskole i området. Skolen har både datarom og fysikkrom. Men skolen er ikke kun moderne i fysisk forstand, det er innholdet i undervisningen og holdningen til barna som gjør skolen eksepsjonell.  SOS-barnebyers verdier er en ryggmargsrefleks hos ledelsen, inklusiv rektor. Det har derfor aldri vært tvil om barn uten identifikasjonspapirer skal ha adgang til skolen eller ikke.  For SOS-barnebyer er retten til skolegang ufravikelig.

De angolanske myndighetene har jevnlige tiltak for å skaffe flere barn og voksne id-papirer. Id-papirer er inngangen til skoleplass og rett til helsetjenester. Hvor mange barn som mangler papirer, er det ingen som vet, men alle er enige om at det er svært mange. Fagforbundets SOS-barneby gir hjelp og veiledning til at både voksne og barn skal få identifikasjon.

Det er nå 5346 medlemmer, tillitsvalgte og ansatte i  Fagforbundet som sjenerøst støtter barnebyen hver måned. Det er en nedgang på 25 siden mai. Fagforbundet Trøndelag og Fagforbundet Oslo toppet statistikken med en økning på 6 hver. Andre resultater finnes i auguststatistikken.