Skal oljeindustrien trylle oljen sørover?

Illustrasjon: Trude Tjensvoll

Illustrasjon: Trude Tjensvoll (Foto: Ellisiv S. Selnes)

Få dager etter oljeulykken i Langesund påsto oljeindustrien at de store ødeleggelsene i Oslofjorden ikke hadde noen relevans for debatten om oljeboring utenfor Lofoten og Vesterålen. Makan til sludder!

25.09.2009 av Lars Haltbrekken
Sist oppdatert: 02.10.2009

Oljeindustrien og oljekåte politikere prøver desperat å opprette et kunstig skille mellom skipstrafikk og oljevirksomhet. En kan forstå dem. Det må være tungt å drive propaganda for oljevirksomhet utenfor våre mest sårbare kystområder, rett etter et alvorlig oljesøl som vil ta livet av mange sjøfugler og redusere bestandene ytterligere.

Det er riktig at det ikke var en plattform som sprang lekk i Oslofjorden, det var et fraktskip på vei inn til havn. Men med mindre man har tenkt å svi av all oljen i Lofoten og Vesterålen, må vi ha oljetankere som skal frakte den nedover.

Oljeindustrien hevder at de har drevet i 40 år uten at oljesøl fra plattformene har nådd land. Hvorfor? Jo, de store utslippene i Norge har skjedd på plattformer som ligger så langt fra kysten som man kan komme. I Lofoten og Vesterålen kan plattformene derimot bli synlige fra land. Utslipp vil nå land i løpet av kort tid og gjøre stor skade. Oljeproduksjon midt i fødestua til verdens siste store torskestamme er gambling av verste sort.

I regjeringens eget utredningsmateriale står det at oljevirksomheten vil øke skipstrafikken i Lofoten og Vesterålen. Hvordan skulle oljeindustrien ellers fraktet oljen til kundene? Trylle den nedover? Om lag 200 skip årlig må til for å frakte oljen. Det øker faren for alvorlige uhell.

Ulykken i Langesund har vist oss at vi ikke har en oljevernberedskap som er egnet i alminnelig dårlig vær. Været i Langesund den skjebnesvangre natta er ingenting mot forholdene utenfor Lofoten og Vesterålen i mørketida.

Oljeindustrien eier ikke skam når de hevder at oljevernberedskapen blir bedre med oljeproduksjon i Lofoten og Vesterålen. Mer oppsiktsvekkende er det at kyst- og fiskeriminister Helga Pedersen gir dem rett. Hun driver utpressing overfor kystbefolkningen i nord: De må godta oljeboring dersom de skal forvente en bedre oljevernberedskap.

Det er et statlig ansvar å sørge for en god oljevernberedskap, uavhengig av om oljeindustrien får det de peker på eller ikke. Å la oljen ligge er den beste beredskapen vi kan gi Lofoten og Vesterålen.

Lars Haltbrekken, leder i Norges Naturvernforbund