Alt du trenger å vite om Fagforbundets stipendordning - og litt til...

Vet alt som er verdt å vite om Fagforbundets stipendordning: Lizeth Maria Hansen og Kristine Dahlen (Foto: Fagforbundet / Ellisiv Solskinnsbakk)

Det er en av våre mest populære medlemsfordeler: Fagforbundet deler ut 25 millioner i året i stipend til medlemmer som søker støtte til ulike kurs og utdanninger. Hittil i år har det kommet inn over 3000 søknader. "Alle" vil ha stipend - men har du som tillitsvalgt svarene når noen spør om det? Her får du svar på de ti vanligste spørsmålene om stipend.

17.10.2018 av Ellisiv Solskinnsbakk
Sist oppdatert: 18.10.2018

I fjor delte Fagforbundet ut litt i overkant av 25 millioner kroner i stipend til medlemmene. Hvert år er det mellom 4000 og 5000 medlemmer som får støtte til etter- og videreutdanning. Det ligger kompetanse i hver krone.

Tusen spørsmål

Selve søkeprosessen er blitt elektronisk, men underveis kan det dukke opp spørsmål både av prinsipiell og praktisk art. Mange spørsmål. Det vet Kristine Dahlen alt om. Sammen med tre andre rådgivere svarer hun medlemmer som har spørsmål om stipendordningen, både på telefon og e-post.

Kan du gi noen eksempler på typiske spørsmål?

- Det er mange, men de aller vanligste er vel hvor mye de kan få og hva de må legge ved av dokumentasjon. Mange er også usikre på hva som ligger i å vise kvittering. De sender inn fakturaen, og det holder ikke. Vi må ha en kvittering på allerede betalte utgifter for å kunne gi støtte, forteller Dahlen.

Støtten som gis er på maks 12 000 kroner per kalenderår.

Får både sure og glade telefoner

Sesongtopp for stipendsøking er i juni/juli og november/desember.

– Når det er skikkelig trøkk får vi opp til 250 telefoner i måneden, mot normalt 30-40 i uka.

Blant medlemmene ligger det ulike forventninger til støtteordningen.

- Det hender noen blir litt sure når de skjønner at vi bare dekker 50 prosent av utgiftene. Men mange blir også veldig glade. Vi har fått hyggelige og rørende takke-e-poster fra medlemmer som sier at det ikke hadde vært mulig for dem å ta videreutdanning uten støtte fra forbundet, forteller Dahlen.

Hva er ditt beste stipendtips?

- Vent med å sende inn søknad til du har betalt alle utgiftene og kan dokumentere dem. Det er bare anledning til å sende inn en søknad i året. Så hvis du sender inn uten å ha alle utgiftene med, så kan du ikke sende inn flere ganger og du vil gå glipp av støtte. I tillegg er det lurt å sende inn før 1. desember, for etter det blir behandlingstiden lengre på grunn av stor pågang, forteller Dahlen.

Til tross for overgang til helelektronisk søknadssystem, dumper det fremdeles inn 5-6 papirsøknader i uka. De sendes i retur - med informasjon om hvordan det søkes elektronisk.

De ti vanligste spørsmålene om stipend:

• Hvor mye kan jeg få i stipend?

Du kan få inntil 12 000,- per kalenderår. Vi dekker halvparten av egne dokumenterte utgifter.

• Jeg er student/lærling, kan jeg søke om stipend?

Nei, for å søke om stipend må du ha vært registrert som yrkesaktivt medlem i Fagforbundet i minimum 6 måneder. Yrkesaktive medlemmer som går inn i en studiesituasjon og dermed får redusert sin kontingent kan søke stipend.

• Holder det at jeg sender inn faktura?

Nei, faktura er ikke gyldig dokumentasjon. Du må legge ved kvitteringer som viser at alt du søker støtte til er betalt.

• Hva regnes som en kvittering?

En kvittering kan for eksempel være giro med kvitteringstrykk/oblat, utskrift fra bankkonto, detaljbilde fra nettbanken, samt kvitteringer fra bokhandel eller lignende.

• Kan jeg få stipend til pensumbøker?

Ja. Vi dekker halvparten av dokumenterte utgifter, inntil 12000,-.

• Kan jeg få stipend til datautstyr?

Ja. Vi dekker 25% av datatekniske hjelpemidler, inntil 2500,-. Dette er en engangsstøtte.

• Kan jeg få stipend til arbeidsklær?

Ja. Vi dekker 25% av påkrevd arbeidstøy, inntil 2500,-.

• Hva menes med «tilleggsbilag» i søknadsskjemaet?

Du skal kun bruke tilleggsbilag dersom du har noe ekstra dokumentasjon du må vise til. Normalt er det ikke behov for å laste opp noe her.

• Kan jeg søke stipend for en utdanning jeg snart skal starte på?

Du må vente med å sende inn stipendsøknad til utdanningen har begynt.

• Kan jeg få stipend før jeg har betalt utdanningen?

Nei. Når du søker må du legge ved kvitteringer på alt du søker støtte om.

Les mer på ny nettside om stipendordningen.