Fagforbundets planer for 2020 er klare!

Lang erfaring - kort strategiplan: Spesialrådgiver Unni Hagen er fornøyd med at Fagforbundets stretegiplan blir kortere og mer spissa. Det gjør den til et bedre arbeidsverktøy, mener hun. (Foto: Ellisiv Solskinnsbakk)

Strategiplanen er her - og nytt denne gangen er et eget punkt om klima og miljø. I tillegg har målene blitt mer spissa så de skal bli enklere å bruke som et konkret arbeidsverktøy. Se hva som er Fagforbundets prioriteringer for 2020.

03.10.2019 av Ellisiv Solskinnsbakk
Sist oppdatert: 08.04.2021

– Det at organisasjonen har et felles strategidokument gjør at vi jobber mer målretta, sier strategiplanens "mor", spesialrådgiver i Fagforbundets stab, Unni Hagen.

Evalueringen i 2018 fortalte oss at vi burde spisse planen enda mer - og det har vi gjort.

– Jeg er også veldig fornøyd og litt stolt over at vi har tatt inn et punkt om klima og miljø. Det viser at vi er på ballen og "just in time", i tråd med stemningen i samfunnet ellers når det gjelder klimasaken.

Klimajobbinga vil smerte litt også

Skal vi følge opp klimamålene, tror Hagen at det vil merkes, blant annet når Fagforbundet skal gjennomgå sitt eget karbonavtrykk.

– Vi er en stor organisasjon som brer seg over hele landet, med møtevirksomhet og transport til og fra. Der vil vi måtte endre oss noe, tror Hagen.

Hvor ofte vil du at tillitsvalgte skal lese strategiplanen?

– Aller helst før hvert møte de skal på, ler Unni Hagen.

– Men, altså, det går jo an å bare se på de punktene som har det aktuelle temaet for møtet i seg. Slik får vi de overordna målene våre mer under huden, og vi ser at alle er med på å trekke i samme retning.

Heltid et suksessmål

Det er jo ikke slik at alle målene forandres fra år til år. De fleste står fast, som for eksempel i tilfellet heltid og lavlønn. Det er også noe Hagen er fornøyd med å ha spisset ytterligere i målene for 2020.

– Det er nå vi begynner å se fruktene av det systematiske arbeidet Fagforbundet har gjort her, med å sette temaet på dagsorden. Takket være at vi har vært flinke til å oppdra politikerne ser spesielt i høstens kommunevalg at arbeidstid har kommet på dagsorden, sier Unni Hagen.

Og målet er at heltidskultur skal være normen.

Her er hovedpunktene for strategiplanen 2020:

• Heltid og likelønn – dette er en spissing av kjerneoppgaven til Fagforbundet, som er arbeidsliv, tariff og pensjon
  • Offentlig tjenester i egenregi – også en kjerneoppgave hvor vi kan vise til god og systematisk jobbing for rekommunalisering og egenregi av velferdsstatens offentlig finansierte tjenester. Dette arbeidet fortsetter.
  • Organisasjonsbygging og tariffmakt – vår posisjon og makt henger sammen med høy organisasjonsgrad og skolerte tillitsvalgte. Vi har fremdeles et fortrinn som den største, men organisasjonsgraden i KS fortsetter å gå ned, og vi må ha et høyt fokus på både kommunesektoren og i spesialisthelsetjenesten dersom vår tariffmakt ikke skal svekkes. I tillegg må vi fortsatt ha fokus på ungdomsverving og ungdomsorganisering, og å rekruttere arbeidstakere med minoritets- og innvandrerbakgrunn.
  • Fag- yrkes og kompetanseutvikling – dette er et kontinuerlig arbeid som er helt avgjørende for å synliggjøre våre yrkesgrupper, videreutvikle gode tilbud og ha et klart mål om økt status for mange av våre medlemmer.
  • Nytt prioritert område: Miljø- og klima. Situasjonen er alvorlig, og tida er inne til å sørge for at vi blir aktive bidragsytere i arbeidet for å endre holdninger og få ned klimagassutslippene. Landsstyret støttet ungdomsopprøret i sin uttalelse i mars, og i allianse med ungdommen og andre miljøforkjempere kan vi utgjøre en forskjell.

Last ned hele strategiplan for 2020

Mer om strategiplanen: En lang og spennende prosess

Strategiplanen har en ganske lang reise, som starter i februar/mars. Dette er fordi de må involvere flere organisasjonsledd og likevel rekke å få den klar før de lokale foreningene og forbundsregionene legger sine planer for det nye året. Planen starter med en drøfting i politisk ledelse (Arbeidsutvalget), hvor de diskuterer de største utfordringene. Så tas de ulike temaene videre til fagavdelinger, der det trengs. Så får planen første gangs behandling i landsstyret i juni, før den sendes ut på høring i hele organisasjonen. Det siste er ganske nytt, og noe Unni Hagen er veldig fornøyd med at de har fått til.

– Første gangen vi gjorde dette i forfjor, var vi spente på om det kom til å komme så mange innspill og innvendinger at vi måtte legge planene på nytt. Men det har vist seg å fungere godt.