Elin Kvarekval Hansen

Hovedtillitsvalgt i Drammen, Elin Kvarekval Hansen, vil ikke ha langturnus: ? Målet må være høyere grunnbemanning, ca 7,5 timer per dagsverk og en turnus med god gange. (Foto: Kari-Sofie Jenssen)

Elin Kvarekval Hansen er hovedtillitsvalgt og populært kalt turnustrollet i Drammen. Hun påstår at hun er født og oppvokst i en turnus, med to turnusarbeidende foreldre. Men 13-timers dagsverk innenfor sjukehjemmene vil hun ikke være med på.

19.03.2014 av Kari-Sofie Jenssen
Sist oppdatert: 26.05.2014

Elin er tillitsvalgt for de ansatte på Drammen bad, i helse og omsorg og flere av boligene for psykisk utviklingshemmede i Drammen kommune. I tillegg er hun foreleser i turnusarbeid og andre arbeidstidsordninger.

– Jeg brenner for turnus og arbeidstidsordninger. Det er flott å jobbe turnus! Tenk deg å kunne sale opp hesten og ri seg  en tur på en helt vanlig dag eller gjøre akkurat hva en vil, uten å måtte ta ut en feriedag, sier hesteeier og hjelpepleier Kvarekval Hansen.

Helgejobbing

– Dette med lange vakter bunner i ønsket om å ikke jobbe i helgene. Skal de jobbe 13 timer på lørdag og 13 timer på søndag, så jobber de jo nesten to helger på en helg. Dette forstår jeg ikke, sukker Kvarekval Hansen. Hun mener det nesten er blitt en tvangstanke innenfor helsesektoren at man skal ha fri i helgene.
– Jeg synes det er kjempekoselig å jobbe i helgene. Vi brukte å forberede helgene på fredag, sånn at vi kunne hygge oss med beboerne hele helga.  Det er jo vi sjøl og vår innstilling som er avgjørende for om vi skal ha en hyggelig helg på jobben. Møter du opp sur og gretten og synes synd på deg sjøl, så blir helga deretter.

Trist med turnus?

– Det er ikke synd på oss som jobber turnus. Vi har færre arbeidede timer i løpet av året enn andre, vi har hverdager fri hvor vi kan gjøre hva vi vil og vi tjener ekstra på kveld, natt og helg. Kvarekval Hansen mener det har utvikla seg en ide om at det er synd på dem som jobber helger  i helsesektoren. Det er ikke mange som snakker sånn om dem som jobber i politiet, innenfor transport  eller andre skiftarbeidere.

Ikke med på lange vakter

Innenfor helse og sosial i Drammen kommune kjører de ønsketurnus. De ansatte bestemmer i stor grad når de skal jobbe og når de skal ha fri. Men – det er et visst antall tidligvakter, kveldsvakter og helgevakter som skal dekkes i løpet av turnusperioden.

Ifølge Elin er dette bra for den enkelte og veldig bra for sjukefraværet. Og de holder seg strikt innenfor arbeidsmiljølovens bestemmelser.

– Jeg brenner for ønsketurnus, men kom ikke til meg med forslag om 13-timers vakter, da slukner ilden. Jeg har lyst å til å se beina på den personen som jobber 13 timer på et sjukehjem. Målet må være høyere grunnbemanning, ca 7,5 timer per dagsverk og en turnus med gode overganger. Da har vi det godt på jobben og kan være like opplagte til å ta vare på beboerne første som siste time av arbeidsdagen.

Les hvordan det gikk med 13-timers ved Gressvik sykehjem i Fredrikstd

Les blogginnlegget fra Norsk Pensjonistforbund