Inkluderende fagforeningsarbeid: Ruth M. P. Thomsen

Ruth M. P. ThomsenFagforbundet Moss og Våler

Ruth M. P. ThomsenFagforbundet Moss og Våler (Foto: Kari-Sofie Jenssen)

– Tja, ideen kom egentlig rekanes på ei fjøl. Vi ville ha mer fart på mangfoldsarbeidet vårt. Vi kom på tanken om å oppsøke våre nye landsmenn der de helt sikkert var og oppsøkte introduksjonsklasser på skolene. Det funka!

15.11.2018 av Geirmund Jor
Sist oppdatert: 06.12.2018

Ruth M. P. Thomsen fra Fagforbundet Østfold forteller at de hadde et utvalg for likestilling og mangfoldsarbeid som var på jakt etter gode måter å jobbe på. Da ideen om å besøke introduksjonsklassene først var født, så gikk mye av seg sjøl.

Åpenbart nyttig

– Vi tok kontakt med lærerne på skolene i Fredrikstad og Moss og ba om å få en hel dag for å snakke om fagbevegelsen i Norge. Da vi kom, kom dialogen i gang umiddelbart. Vi fortalte om rettigheter og plikter i arbeidslivet. Mange visste nok ikke helt hvordan norsk arbeidsliv fungerer, og for dem var det åpenbart nyttig å gå gjennom det, sier Ruth. Hun fremhever lederen for utvalget, Siv K. Olsen og nettverkskontakt Samira, Abdulah, hun er flerspråklig kunne fungere som tolk i tillegg til alt det andre de bidro med.

Kom som bestilt

Ruth forteller at lærerne også var fornøyde med samarbeidet med Fagforbundet. Arbeidsliv står på pensum, og lærerne hadde vært på utkikk etter en måte å dekke dette på. – Slik sett kom vi fra Fagforbundet som bestilt.

Latteren og smilet er ikke langt unna hos Ruth, selv når temaet er alvorlig, hun ler.

– Vi var litt strenge med dem og sa at de måtte huske å organisere seg med det samme de fikk jobb og inntrykket var at mange helst hadde meldt seg inn på flekken. Det var en ganske stor gruppe fra Syria der og de hadde ingen tradisjon for fagorganisering. De likte tanken om å yte etter evne og få etter behov.

«Det gjør noe med deg»

Ruth forteller at hun kom hjem fra besøk i Fagforbundets barneby for noen uker siden og at hun tidligere også har vært med Fagforbundet til Palestina.

– Jeg ser en linje i alt dette. Det er lettere å se hvor viktig mangfoldsarbeidet er nå jeg også vet hvor de kommer fra og hvilke kår mange av dem har levd under. Det er ingen tvil. Det gjør noe med deg, avslutter Ruth M.P. Thomsen.