Kosthåndboken

Helsedirektoratet har lansert Kosthåndboken, - en veileder i ernæringsarbeid i helse- og omsorgstjenesten.

23.10.2012 av Marte Saugestad
Sist oppdatert: 08.04.2021

Kosthåndboken

– et hjelpemiddel for å sikre bedre ernæring i helse- og omsorgstjenesten

God og riktig ernæring er viktig både i forebygging og behandling av sykdom. Kosthåndboken skal gjennom praktiske råd bidra til å sikre god kvalitet i ernæringsarbeidet.

I boken er det lagt lagt vekt på at alle pasienter skal få en vurdering av ernæringsstatus når de møter helse- og omsorgstjenesten. Målgruppen er ledere, helse- og kjøkkenpersonell.

Råd ved sykdom og underernæring

Underernæring er vanlig hos syke mennesker. Boken gir praktiske råd for hva en bør gjøre når matinntaket blir for lite. Pasientens diagnose og helsetilstand kan stille spesielle krav til hvordan kostholdet skal settes sammen. Her gir Kosthåndboken anbefalinger for ulike spesialkoster og råd om kosthensyn ved ulike sykdomstilstander. Noen ganger er god ernæringsbehandling det eneste som skal til for at pasienten blir frisk. Kartlegging av den enkeltes behov ut fra livsfase, spisefunksjon, religion- og kultur og vaner hører også med. Å servere god mat og skape trivelige måltider kan gi matglede og bedre livskvalitet.

Kompetanse og samarbeid på tvers

Godt ernæringsarbeid i helse- og omsorgstjenesten krever kompetanse og samarbeid. Kosthåndboken er et verktøy for å styrke ernæringskompetansen og samarbeidet på tvers mellom faggrupper og sektorer. Tverrfaglig samarbeid og tydelig ansvarsfordeling er avgjørende for å lykkes. Kosthåndboka oppfordrer til en felles innsats for å ta vare på pasientens ernæringsbehov. Dette er i tråd med samhandlingsreformen.

Målgruppen for Kosthåndboken er ledere, helse- og kjøkkenpersonell. Den er rettet mot fastleger, helsestasjons- og skolehelsetjenesten, frisklivssentraler, hjemmebaserte tjenester, sykehjem og andre institusjoner i kommunen, sykehus og spesialisthelsetjenester, habiliterings- og rehabiliteringstjenester. Veilederen ble lansert i juni 2012.

Bestilling:

Kosthåndboken ( IS- 1972) ligger på Helsedirektoratets nettsider i nedlastbar pdf-form. Det er også mulig å bestille den gratis i papir (ekspedisjonsutgifter må betales). Husk IS-nummeret ved bestilling.

Sentrale bakgrunnsdokumenter:

Kontaktperson: guro.berge.smedshaug@helsedir.no