Dyp konsentrasjon i Yrkes-NM

Fagforbundets stand er i Yrkes-NM er travelt besøkt. Ungdommer fra hele landet strømmer til messehallen på Lillestrøm.

01.11.2012 av Informasjonsavdelinga
Sist oppdatert: 07.06.2020

Konkurransene pågår for fullt, og mer en 30.000 besøkende er ventet i løpet av arrangementets fire dager. Nærmere 280 ungdommer konkurrerer i ca. 30 yrkeskonkurranser. Alle utdanningsløpene er representert og deltakerne kommer fra hele Norge. Her er det høy faglig kompetanse og stor stå-på vilje.

Hermann Albert, rådgiver i seksjon helse- og sosial i Fagforbundet, er tilstede for å støtte ambulansearbeiderne. Helsefagarbeidere og barne-og ungdomsarbeidere har deltatt i flere år, men det er første året ambulansefag deltar.

- Det er kjempespennende å få være med på NM. Vi er sju lag representert fra mange fylker, forteller Alpert.

De unge kokkene tryller fram lekre retter til tross for tidspress og tilskuere. (Foto: Fagforbundet)

Flere av deltakerne stilte også på Yrkeslandslaget i EM i Belgia, og kom hjem med medaljer i alle valører, blant annet gull til to helsefagarbeidere. Så nivået er det ingenting å si på.

Mange yrkesgrupper har nå begynt sine finalerunder. I kampen om å bli årets beste helsefagarbeidere står seks fylker igjen; Aust-Agder, Møre og Romsdal, Troms, Nordland, Telemark og Rogaland. Vinneren blir kåret i morgen, fredag. Kunnskapsminister Kristin Halvorsen får æren av å dele ut medaljene.

Fakta om Yrkes-NM

Nærmere 280 ungdommer fra hele landet konkurrerer mot hverandre i sine fag under yrkes-NM. Mesterskapet holdes i Norges Varemesse i Lillestrøm. Yrkes-NM ble offisielt åpnet for deltakerne av kunnskapsminister Kristin Halvorsen tirsdag 30. oktober. Erik Solbakken ledet seremonien. Konkurransene startet i går, og skal vare helt til fredag. Fredag avsløres resultatene, og kl. 14.30 er det medaljeseremoni. Det holdes inspirasjonsforedrag med blant annet Kjetil André Aamodt, Marco Elfasadi og Petter Solberg. Det er WorldSkills Norway som er arrangør av yrkes-NM, som i år blir arrangert for fjerde gang. Yrkes-NM blir kombinert med Utdanningstorget. Fagforbundet støtter Yrkes-NM og stiller med egen stand.

Les mer om Yrkes-NM på worldskills.no