Spenningen stiger i Yrkes-NM

Finalene er i gang i Yrkes-NM, og Fagforbundets medlemmer har gjort det over all forventning.

02.11.2012 av Informasjonsavdelinga
Sist oppdatert: 07.06.2020

Omtrent 50 av deltakerne i finalerunden er organisert i Fagforbundet.

– Nesten alle som er i finalene i ambulanse, barne- og ungdomsarbeid og helsefag er våre medlemmer, fastslår Signe Hananger, avdelingsleder i Seksjon helse og sosial.

Ca 30 000 besøkende har tatt turen innom messehallen på Lillestrøm i løpet av uka. Stemningen er nærmest elektrisk. Deltakerne konkurrerer for fulle tribuner, og publikum heier fram sine favoritter. Oppgavene i finalene er svært virkelighetsnære.

– Helsefagarbeiderne må hjelpe en person på fest, som har fått skåret over pulsåra, og har fått styrtblødning. De samarbeider med ambulansefagarbeiderne for å få en mest mulig realistisk oppgave, sier Hananger, og prøver å overdøve ulende sirener.

I løpet av tre dager har helsefagarbeiderne og alle de andre deltakerne vært igjennom en rekke tøffe og realistiske oppgaver. (Foto: Fagforbundet)

Står med stil

Yrkes-NM er det viktigste utstillingsvinduet for yrkesfag i Norge. Ingen andre arrangementer kan gi tilsvarende innsikt i de forskjellige yrkesfagene i videregående opplæring. Seksjonsleder for kirke, kultur og oppvekst, Mette Henriksen Aas, synes det er svært gledelig at antall deltakere øker hvert eneste år.

– Det er flere og flere fylker som ser at dette er en god måte å markedsføre fagene på. Og ungdommene som deltar er fantastiske. De er stolte av faget sitt og glade for å vise det fram. Og så er det jo en spennende konkurranse. Nå har de vært igjennom tre slitsomme og utfordrende dager. Hvis du spør meg, så står de med stil alle sammen, sier Henriksen Aas.

Gahr Støre på plass

Helse- og omsorgsminister  Jonas Gahr Støre er tilstede for å få med seg de siste finalene og snakke med deltakerne. Og kanskje kan han gjøre fremtiden enklere for helsefagarbeidere. Gahr Støre ønsker å gå i tydeligere dialog med helseforetak og sykehus om bruk av lærlinger. Det er inngått en samfunnskontrakt for å øke antall lærlingeplasser, og Støre mener helsevesenet må ta et større ansvar.