Myskja-skolen

Studentmedlemskap_08

Fagakademiet har i samarbeid med Audun Myskja utviklet en kurslederopplæring som nå tilbys ansatte i eldreomsorgen. Kurslederopplæringen vil gjøre deltakerne i stand til å implementere Myskja-filosofien i egen organisasjon ved å lære opp ansatte i systematisk bruk av sang og musikk som miljøbehandling.

06.02.2013 av Hermann Albert
Sist oppdatert: 06.02.2013

Målgruppen er primæraktørene som arbeider på sykehjem, sykehus, boliger o.l. for eldre. Det kreves ingen formell utdannelse og/eller stilling for å delta på opplæringen, men hvor det er av betydning at deltakeren er motivert og blir sett på som en drivkraft på egen arbeidsplass for å iverksette nye måter å imøtekomme eldreomsorgen med.

I de senere år har det vært økende interesse for å utvikle miljøtiltak og ikke-medikamentelle terapier som del av primærbehandlingen i demensomsorg, alderspsykiatri, psykiatri og psykisk helsevern. Sang og musikk har vist seg særlig egnet, av flere grunner:

• Det eksisterer en betydelig empiri på at sang og musikk kan virke helsefremmende.
  • Man har fått dokumentasjon på at sang og musikk kan ha betydning som støttebehandling av depresjon, angst, uro og andre sentrale symptomer hos personer med demens
  • Musikk har vist betydning som en alternativ kommunikasjonskanal hos sykehjemspasienter med kognitiv svikt, døende og andre pasientgrupper med svekket språkfunksjon. Musikk kan øke trivsel og motivasjon både for pasienter og pleiere.
  • Musikk er en egnet forståelsesmodell og gir et godt utgangspunkt for å systematisere ikke-medikamentelle tiltak.
  • Sang og musikk har få bivirkninger og kontraindikasjoner og lar seg lett kombinere med medikamentell og kirurgisk behandling, og med andre miljøtiltak.

Fagforbundet v/seksjon helse og sosial gir økonomisk støtte til sine medlemmer. Deltakeravgiften for medlemmer er kr 5.400. I tillegg til dette kan medlemmer i Fagforbundet søke om stipend for sin deltakelse. (www.fagforbundet.no - Stipend til utdanning).

NB! Deltakere som er medlem i Fagforbundet, må ved påmelding registrere sitt medlemsnummer for å få redusert kurspris. (Medlemsnummer skrives inn i kommentarfelt).