Sykepleieropprør i Haugesund

Sju av åtte sykepleiere i hjemmetjenesten ved Vardafjell omsorgssenter har sagt opp stillingene sine. De ønsker å sette fokus på arbeidsforholdene i Haugesund kommune, som de mener ikke er tilfredsstillende.

27.02.2013 av Seksjon helse og sosial
Sist oppdatert: 28.02.2013

Sykepleierene i hjemmetjenesten ved Vardafjell omsorgssenter sier de er overarbeidet, og viser til at hele fire av tolv sykepleierhjemler ved avdelingen står ledige. Arbeidshverdagen deres har over lengre tid vært preget av for få folk på jobb. Nå har de fått nok, og sju av de åtte sykepleierne har sagt opp sine stillinger.

Alle sykepleierene er Fagforbundets medlemmer. Hovedtillitsvalgt for Fagforbundet i Haugesund kommune, Herdis Gunn Rødne har vært i møter med kommunen og de ansatte om situasjonen. Fagforbundet synes det er bekymringsfullt at ansatte sier opp, med tanke på at det er en utfordring å få rekruttert sykepleiere til kommunen.

Nå håper sykepleierene at kommunen vil komme dem i møte før oppsigelsestiden går ut 30. april.

Se oppslag i Haugesunds avis