Kvikksølvsak: -Jeg vil bare bli trodd

Dagsavisen omtaler saken til Sissel Mortensen som ble utsatt for kvikksølvdamp i jobben som tannhelsesekretær. Fagforbundet fører saken for medlemmet i lagmannnsretten.

05.03.2013 av Informasjonsavdelinga
Sist oppdatert: 25.10.2013

Allerede i 2007 omtalte Fagbladet saken til Mortensen. Artikkelen ga en grundig beskrivelse av de farlige arbeidsprosessene som tannhelsesekretærer (den gang tannlegeassistenter) ble utsatt for. Kobberamalgam inneholdt 70 prosent kvikksølv og ble blant annet knadd i tannhelsesekretærenes håndflater for å holde seg mykt. Fagforbundet tok tak i saken til Mortensen og i april 2013, fem år etter at Fagbladet omtalte Mortensens sak, skal den opp i lagmannsretten.

Rettferdighetens kvern maler langsomt.

Etter at NRK i 2005 avslørte helseproblemene som tannhelsesekretærer fikk av kvikksølvdamp, har det vært forskning som konkluderer med at det er sammenheng mellom kvikksølveksponering og helseplager tannhelsesekretærene har; blant annet hukommelsestap, utmattelse og søvnproblemer.

Mange tannhelsesekretærer har søkt om yrkesskadeerstatning, men staten, ved Arbeidsdepartementet i siste instans, nekter å akseptere at kvikksølveksponering er tilstrekkelig til å definere helseskadene som yrkesskade.

I januar 2013 vant Fagforbundet, på vegne av et annet medlem, fram i Gulating lagmannsrett. Retten slår fast at tannhelsesekretærer som har fått skader av kvikksølveksponering, har rett på yrkesskadeerstatning.
– Lagmannsrettens dom er prinsipiell og viktig, uttalte Fagforbundets advokat Anne-Gry Rønning-Aaby  til oss.fagforbundet.no. Fagforbundet har over 100 kvikksølvsaker som skal prøves for retten.

Staten som var motpart i lagmannsretten gir seg ikke, og har nå anket dommen til Høyesterett.

Les artikkelen i Dagsavisen om saken til Sissel Mortensen.