Folkehelsemeldingen "God helse felles ansvar"

Kommentarer og synspunkter fra Fagforbundet i forbindelse med høring i Helse- og omsorgskomiteen 21. mai.

24.05.2013 av Hermann Albert
Sist oppdatert: 29.05.2013

I forbindelse med høring i Stortinget vedrørende Folkehelsemeldingen ble det fra Fagforbundets side vist til at det er en god og reelvant melding som gir en riktig omtale av viktige områder for å fremme helse i befolkningen.

En grunnleggende forståelse både blant innbyggerne og de ansatte i helse- og sosialsektoren er avgjørende for å møte utfordringene og holdningsendringer i et bredt perspektiv. I denne forbindelse er det like viktig med breddekompetanse som spisskompetanse.

Fagforbundets medlemmer innen alle sektorer er viktige aktører i folkehelsearbeidet i kommunene, og det er vår mening at staten bør gå inn med virkemidler i alle sektorer både i kommunene og fylkeskommunene.

Fagforbundet støtter forslaget om en ny Stortingsmelding hvert fjerde år, som et viktig hjelpemiddel og arbeidsverktøy for å følge opp folkehelsepolitikken.

God folkehelse er god velferdspolitikk.