Fange hukommelsestyven - Ingen tid å miste

TV-aksjonen NRK 2013 går til Nasjonalforeningen for folkehelsen og arbeidet med sykdommen demens.

20.06.2013 av Hermann Albert
Sist oppdatert: 30.01.2014

I Norge lever over 70 000 mennesker med demens, og hvert år får 10 000 diagnosen. Om vi ikke finner en kur, vil det bli en dobling i antall tilfeller i løpet av de neste 30 årene. Demens er en sykdom som angriper hjernen. Symptomene innebærer ofte at man får redusert hukommelse, mister evnen til å orientere seg i kjente omgivelser, får vanskeligheter med å uttrykke seg, og å utføre praktiske oppgaver.

Fagforbundet Seksjon helse og sosial støtter TV-aksjonen og det arbeidet Nasjonalforeningen for folkehelsen gjør i forbindelse med demensarbeidet.

I søknaden som ga Nasjonalforeningen for folkehelsen årets TV-aksjon, var at pengene fra aksjonen skal brukes til tre tiltak: å bedre livskvaliteten for demenssyke og deres pårørende, forskning på demens, og sist men ikke minst til å skape økt åpenhet og forståelse for sykdommen som mange opplever som tabubelagt i dag.

For at TV-aksjonen skal få den bredde og det resultat som er ønsket så trengs det 100 000 bøssebærere. Vi fra Fagforbundets side gleder oss til å hjelpe til med å gi et løft til demenssaken, og vi oppfordrer både medlemmer og tillitsvalgt til å melde seg som bøssebærere. På vedlagte lenke bli.med.no kan man melde seg som bøssebærer og få mere informasjon om TV-aksjonen.