Uttalelser fra Seksjon helse og sosials landskonferanse

I forbindelse med landskonferansen som ble avholdt på Gardermoen 24. - 26. september ble det avgitt fem uttalelser.

02.10.2013 av Hermann Albert
Sist oppdatert: 17.11.2016

Solidaritet med mennesker i vanskelige livssituasjoner. Samhandlingsreformen legger et stort ansvar på kommunene. Skal vi lykkes må vi ivareta også de menneskene som har det vanskeligst.

Det må investeres i god folkehelse og forebygging. Fagforbundet etterlyser en tilstrekkølig finansiering og organisering som legger bedre til rette for målsetningene om styrking av helsefremmende og forebyggende virksomhet. Vi utfordrer myndighetene til å se på hvilke grep som må tas for å få til forebygging i praksis.

Helse- og omsorgssektoren sløser med verdifull kompetanse. Tiden er inne for et tettere samarbeid mellom arbeidslivets organisasjoner for å løse framtidas kompetanseutfordringer. Det må åpnes for at alles kompetanse kommer til sin rett og blir verdsatt og videreutviklet. Tilstrekkelig kompetanse og  mulighet for kompetanseutvikling må være til stede.

Styrk den helhetlige rusomsorgen! Vi trenger helhetsperspektiv og kontinuitet i tjenester for mennesker med rusrelaterte problemer. Fagforbundet ser med bekymring på ventelister, korttidsbehandling og sviktende oppfølging.

Mat er medisin! Fagforbundet mener det må bli større fokus på matens betydning i folkehelsearbeid, forebygging og rehabilitering. Kosthold har stor betydning i forebygging av sykdom, og gir en helsegevinst vi ikke har råd til å gå glipp av. Mat er en viktig del av våre liv, og en kilde til god helse og livsglede.

Uttalelsene følger vedlagt i sin helhet.