Høyesteretts dom i kvikksølvsaken - videre oppfølging

Høyesterett slo i dom av 12. desember 2013 fast at en tidligere tannhelsesekretær har en yrkessykdom som følge av kvikksølveksponeringen hun har vært utsatt for.

26.01.2014 av Anne Karine Karlsen-Platt, Forbundsadvokatene
Sist oppdatert: 29.01.2014

Fagforbundets advokat Anne-Gry Rønning-Aaby, som førte saken mot Staten, oppfordrer nå tannlegeassistenter som ikke har meldt sakene sine inn til Nav, om å gjøre det umiddelbart. I tillegg ber hun de gå til arbeidsgiverens forsikringsselskap og til Fagforbundet for å få hjelp. Hun mener for øvrig det nå bør opprettes en egen erstatningsordning på linje med den nordsjødykkerne har fått.

Helsesekretærene jobbet i mange år med å lage amalgan til tannfyllinger ved å kna og smelte kvikksølv,- arbeid de utførte helt uten beskyttelse. Kvikksølv er en av de farligste miljøgifter vi har og eksponering kan medføre kroniske giftvirkninger, lever og nyreskade, skade på foster og arveanlegg mm.

Arbeidsministeren har etter at dommen falt lovet fortgang i erstatningssakene til kvikksølvassistentene. Forbundsadvokatene har mange saker for tidligere tannhelsesekretærer som har ligget i bero i påvente av dommen, og som nå skal følges opp videre.

Les mer om oppfølgingen av dommen i Fagbladet

Les mer om dommen her -  En historisk dom (Aftenposten)