Spekulativt av politikerne i Oslo

Leder i Fagforbundet, Mette Nord.

Leder i Fagforbundet, Mette Nord. (Foto: Hermann Albert)

Ansatte på Uranienborghjemmet tjener opp mot 60.000 kroner mindre i året etter at det private selskapet Aleris overtok driften for et år siden.

04.07.2014 av Informasjonsavdelinga
Sist oppdatert: 04.07.2014

Fagforbundet med nærmere 340.000 medlemmer i ryggen reagerer på privatiseringsiveren i Oslo.

– Det er spekulativt av Oslo Kommune å konkurranseutsette sykehjemmene. Det er ikke begrunnet i faglighet, men i ideologi. Det er de ansatte som taper på konkurranseutsettinga gjennom dårligere lønns-, pensjons- og arbeidsvilkår, sier leder i Fagforbundet, Mette Nord.

Det var Dagsavisen som fredag 4. juli kunne fortelle hvordan det private selskapet, Aleris, har kuttet i kvelds- og natt-tilleggene til de ansatte. Mette Nord mener privatiseringen har slått feil og at argumentet om mer kvalitet faller på sin egen urimelighet.

– Dette er konkurranseutsettingens sanne ansikt. Ingen kan påstå at kvaliteten blir bedre av at de ansatte tjener mindre enn før, uttaler Nord.

Dårligere lønn gir lavere rekruttering

I Oslo kommune har de ansatte hatt et tillegg på 40 prosent av timelønnen etter klokken 18.00. Uranienborghjemmet er det første sykehjemmet som fjerner dette tillegget. Fagforbundets leder mener dette ikke er et eksempel til etterfølgelse.

– Eksempelet fra Uranienborghjemmet er oppskriften på et helsevesen som går i feil retning: Vi får dårligere rekruttering, lavere kvalitet på tjenestene og mindre fornøyde ansatte og beboere.

Ansatte må ta regninga for kommunens privatisering

Nord, som selv er utdannet hjelpepleier, mener at privatiseringsregninga skyves over på de ansatte. Hun hevder at private sykehjem også har dårligere pensjonsvilkår enn de offentlige.

– Det er et problem når ansatte innen sykehjemmene forskjellsbehandles når det gjelder pensjonsrettigheter.  Fagforbundet er i mot en samfunnsutvikling der vi tilrettelegger for at private skal tjene penger på bekostning av at de ansattes lønns-, pensjons- og arbeidsvilkår, avslutter hun.