Enighet i oppgjøret for spesialisthelsetjenesten

Forhandlingene mellom Virke og Fagforbundet ble avsluttet i natt, med et anbefalt resultat på et generelt tillegg på 3,5 prosent.

15.08.2014 av Informasjonsavdelinga
Sist oppdatert: 15.08.2014

Resultatet er i hovedsak det samme som resultatet i Spekter Helse.

- Det er viktig for Fagforbundet at samme yrkesgrupper med forskjellige arbeidsgivere skal ha samme vilkår, sier rådgiver Hilde Løkholm i forbundets forhandlingsenhet.

Det viktigste økonomiske resultatet er:

• Generelt tillegg på 3,5 % til alle i stillingsgrupper A-D, min kr 10 000
  • Et generelt tillegg til øvrige ansatte som er omfattet av sentrale forhandlinger på kr 10 000
  • Heving av minstelønnssatsene
  • En pott til lokale forhandlinger i virksomhetene på 0,9 %

Det er i tillegg avtalt flere bestemmelser om bla kompetanse, stimulering til fagopplæring og tilrettelegging for lærlingeopplegg for helsfagarbeidere. Virkningsdatoen for alle tillegg er 1. juli 2014.

Resultatet går til uravstemning blant de om lag 1500 medlemmer overenskomsten gjelder for. Resultatet blir mer utfyllende kommentert i uravstemningsdokumentet.

Under kan du laste ned protokollen, og plakat til å henge opp på arbeidsplassen.