Frp unøyaktige om sykehjemskvalitet

Et ansvarlig oppgjør der profil og økonomiske rammer er som planlagt, viser at partene tar ansvar, sier forbundsleder Mette Nord. (Foto: Fagforbundet)

- Erfaring viser at private sykehjem verken er billigere eller bedre, skriver Mette Nord i Dagsavisen i dag.

20.08.2014 av Informasjonsavdelinga
Sist oppdatert: 21.08.2014

Aina Stenersen (Frp) taler i Dagsavisen (15/8) varmt for private sykehjem og mener konkurranseutsetting skal bidra til å løse utfordringene sektoren står overfor. Stenersen er unøyaktig i argumentasjonen og bommer med mange av sine analyser.

Debatten om eldreomsorg fortjener en saklig debatt. Det betyr i klartekst å forholde seg til aktuell forskning og de erfaringene vi har opparbeidet oss. Fagforbundet er motstandere av konkurranseutsetting, fordi nettopp erfaring viser at private sykehjem verken er billigere eller bedre.

Det er Stenersen som argumenter med skylappene på, når hun ikke ser konkurranseutsettingens svakheter.

Stenersen viser til svensk statistikk for å underbygge sine påstander om at ansatte i Sverige får bedre betalt i private sykehjem, enn hos det offentlige.

Dette eksempelet er ikke gjeldende i Oslo. Dagsavisen kunne fortelle 4. juli at ansatte ved private sykehjem gikk betydelig ned i lønn etter at sykehjemmet ble konkurranseutsatt. Stenersen unnlater i tillegg å fortelle at pensjonsrettighetene hos de privatdrevne sykehjemmene er betydelig lavere enn hva det offentlige tilbyr.

Les hele innlegget til Mette Nord hos Dagsavisen.