- Katastrofalt for arbeidsmiljøet

Arbeidsmiljøloven er et av de tillitsvalgtes viktigste verktøy i kampen for et verdig arbeidsliv.

- Skulle jeg jobbet mer, er det klart det vil gå utover familie og helse, sier hjelpepleier Kathrine Forsdahl til Dagsavisen.

20.10.2014 av Informasjonsavdelinga
Sist oppdatert: 20.10.2014

De foreslåtte endringene i arbeidsmiljøloven setter familielivet på spill. Mer overtids– og søndagsarbeid, flere midlertidige ansettelser og større frihet for arbeidsgiverne til å innføre andre turnuser enn det som er vanlig i dag. Dette kan bli konsekvensene dersom arbeidsminister Robert Erikssons (Frp) forslag til ny arbeidsmiljølov går gjennom.

– Rett og slett katastrofalt for arbeidsmiljøet hvis det skulle gå gjennom, sier hjelpepleier og tobarnsmor Kathrine Forsdahl om regjeringens lovforslag.

Hun jobber i hjemmesykepleien og er plasstillitsvalgt for Fagforbundet.

– Kommer det en ny arbeidsmiljølov vil det faktisk bli luksus å dele et måltid med familien i løpet av dagen. Jeg kjenner jeg blir redd med tanke på at ting kan bli endret så drastisk. Ingen lønnsøkning kan erstatte tida jeg har med familien min. Den er det viktigste, sier hjelpepleieren.

Regjeringa svikter

Mette Nord, leder av Fagforbundet, mener regjeringen med lovforslaget ikke følger opp det den har lovet.

– Dette er politikk som trekker i stikk motsatt retning av den regjeringen hevdet de ville føre. Forslaget motarbeider et inkluderende arbeidsliv. Det er klart det blir vanskelig å kombinere arbeid og familie hvis vaktene blir 12-13 timer lange og arbeidsgiver blir gitt styringsrett, mener Nord.

– En slik politikk gjør utsatte grupper veldig sårbare, spesielt aleneforsørgere, tilføyer hun.

Les hele saken i Dagsavisen.no