Samlet unge omsorgspersoner

Lucky Linda Persen avsluttet konferansen med sitt sprell levende foredrag "Lek med livet". (Foto: Martine Grymyr)

160 sykepleierstudenter deltok i dag på Fagforbundets konferanse på Økern i Oslo.

25.10.2014 av Martine Grymyr
Sist oppdatert: 08.12.2014

Lørdag 25. oktober gikk Fagforbundets konferanse for sykepleierstudenter av stabelen i Oslo. I en fullpakket sak på Hotel 33 på Økern i Oslo kunne 160 studenter bruke dagen til å suge til seg både faglig og sosialt innhold fra både fagfolk og inspiratorer.

ÅPNET: Nestleder i Fagforbundet Ungdom, Rune Eklund Breisnes (på scenen), åpnet konferansen sammen med nestleder i Fagforbundet, Sissel M. Skoghaug. (Foto: Martine Grymyr)

Omsorgspersoner

– Vi ville jobbe med mennesker, gjerne hjelpe andre, sier Hasiba Gømec (21), Nightingale Chit (23) og Gamze Gumus (21).

Sykepleierstudentene går sammen på andre året ved Høgskolen i Ålesund, og er ikke i tvil om at de er rette personer til sykepleieryrket.

– Du kan si vi er omsorgsfulle mennesker. Det må man jo være, ellers passer man ikke i yrket.

STUDENTER: Gamze Gumus (21) (f.v.), Nightingale Chit (23) og Hasiba Gømec (21) koste seg på konferanse med Fagforbundet. (Foto: Martine Grymyr)

Selv om trioen går i samme klasse har de ikke nødvendigvis samme mål for framtida. Hasiba sikter på å bli jordmor, Nightingale sykepleier og Gamze vil bli operasjonssykepleier. Denne høsten er det derimot psykisk helse som står på læreplanen, og dermed passet det godt å besøke Fagforbundets konferanse.

– Vi skal ha praksis innenfor psykisk helse, og da vi fikk se programmet for konferansen så vi at det var mye interessant innenfor det temaet, forklarer studentene.

FORDELER: Student og ungdomstillitsvalgt i Fagforbundet, Mihajla Ilincic, fortalte om rollen som tillitsvalgt og fordelene ved å være medlem i Fagforbundet. (Foto: Martine Grymyr)

På programmet står en rekke dyktige fagfolk og kjente foredragsholdere med god kunnskap om alt fra psykiatri og feltarbeid til studietid og administrasjon. Jentene fra Høgskolen i Ålesund tar en titt på programmet og nevner i fleng:

– Det mest interessante her tror vi blir Lucky Linda, eller kanskje Leger uten grenser. Og så gleder vi oss veldig til å besøke Oslo senere i kveld, smiler jentene.