Kritisk til Bergen kommunes kontrakter med Orange Helse

Sara Bell, leder Fagforbundet Bergen

Fagforbundet Bergen oppfordrer kommunen til å avvikle kontrakter med selskaper som Orange Helse, som mangler økonomisk åpenhet.

19.11.2014 av Fagforbundet Bergen
Sist oppdatert: 25.11.2014

- Bergen kommune kan ikke garantere for arbeidstakernes lønns- og arbeidsvilkår når de ikke har mulighet til reelt innsyn i disse, sier Sara Bell, leder i Fagforbundet Bergen.

Kritikken rettes mot vikarbyrået Orange Helse. Selskapet har en uoversiktlig organisasjonsstruktur og det er vanskelig å slå fast hvor pengene i vikarbyrået blir av, avslører Fagforbundet Bergen.

– Selskapsstrukturen er så kompleks at det ikke er mulig å følge pengene til dørs, sier Sara Bell.

Orange Helse leier inn helsearbeidere fra Baltikum og Tsjekkia - og tilbyr dem som vikarer til kommuner over hele landet, blant annet Bergen.

Sara Bell har mottatt flere bekymringsmeldinger fra ansatte i selskapet som i fjor omsatte for nærmere 150 millioner kroner for utførte tjenester i 80 kommuner.

Hun ber nå alle norske kommuner som har avtaler med selskapet om å være varsomme.

– Alle norske kommuner som bestemmer seg for å bruke private aktører bør sikre seg slik at de vet hva pengene deres går til. Jo flere ledd det er i disse selskapene, desto vanskeligere er det å følge dem opp.

Hør mer i innslaget på NRK Hordalands radio morgensending 19.11.14 HER (innslag 11 og 12).

Les NRKs nettsak "Advarer norske kommuner mot Orange Helse"

oppdatering 22.11.14: NRK Hordaland Melder at de jobber videre med saken og at vil komme tilbake med ny sak snart.