Sterke historier fra eldreomsorgen

Alle pleietrengende skal ha ei hand å holde i uavhengig av egen økonomi

Alle pleietrengende skal ha ei hand å holde i uavhengig av egen økonomi (Foto: Illustrasjonsfoto: Tim Hamilton)

NRK setter i en serie nyhetsreportasjer søkelyset på samfunnssystemer med systemsvikt. En sektor er eldreomsorgen.

02.12.2014 av Informasjonsavdelinga
Sist oppdatert: 08.12.2014

I flere reportasjer på NRK forteller brukere, pårørende og ansatte sterke historier.

Helsedirektør Bjørn Guldvåg sier rett ut at han kjenner til menneskerettighetsbrudd i norsk eldreomsorg.

Forsker Heidi Gautun på NOVA velferdsforskningsinstitutt ved Høgskolen i Oslo og Akershus forteller om ansatte som gråter når de skal hjem.

I en reportasje fra et sykehjem i Oslo forteller 88 år gamle Edgar om hvordan han opplever norsk eldreomsorg.

Lover flere ansatte

Helseminister Bent Høie lover flere ansatte i helse- og omsorgssektoren, men skylder også på sine forgjengere. –  Du får spørre den forrige regjeringen hvorfor de ikke gjorde mer. Det vi jobber med er å lage statlige normer for kvalitet, inkludert bemanning, fordi vi mener at staten må bidra til god bemanning i kommunene.

Dette sier Høie til NRK. Samtidig opplever Fagforbundets medlemmer store kutt i kommunenes budsjetter.