Kenguruomsorg for pappa

Lene Tandle Lyngstad, fagutviklingssykepleier ved Drammen sykehus, der den såkalte kengurumetoden er tatt i bruk ved fødsler. (Foto: Fagforbundet)

Pappaer i Drammen er ikke som andre pappaer. På sykehuset får både mor og far nærkontakt med premature nyfødte barn – hud til hud. De kaller det kengurupleie, og fedrene er spesielt fornøyde.

12.03.2015 av Informasjonsavdelingen
Sist oppdatert: 13.03.2015

Gutta blir nemlig kompetente omsorgspersoner kun minutter etter at navlestrengen er klippet. Mens mor kommer til hektene etter fødselen, vrenger far av seg t-skjorta og lar barnet ligge på magen på fars bryst. Det blir for mange en slags tyvstart på pappapermisjonen, en mulighet til nærkontakt med sønnen eller datteren langt tidligere enn etter noen måneder, når mor er ferdig med sin fødselspermisjon. Lene Tande Lyngstad, fagutviklingssykepleier ved Drammen sykehus, kan fortelle at det er mange tøffe karer som i løpet av kort tid har gravd fram solid omsorgsekspertise.

Kengurumetoden from Fagforbundet on Vimeo.

- En nybakt far til tvillinger var travelt opptatt med å legge planer for oppfølging av bil, båt og motorsykkel mens han var på sykehuset, men straks han fikk sine nyfødte barn tett inntil seg, skjedde det noe. Han glemte alt annet i verden. Han lå lenge sammen med babyene - og kjente på hvor fantastisk flott det er å være far.

Rett til pappa- og mammaomsorg

Drammen er så langt det eneste stedet i Norge som tilbyr kengurupleie. De lot seg inspirere av Sverige der de har god erfaring med metoden. Oppstarten i Sverige skyldes at foreldre ikke fikk være nær barna sine den første tiden. Lyngstad slår fast at alle barn har rett til å ha minst en forelder hos seg til enhver tid.

- Det handler om å anerkjenne foreldrenes rett til å være til stede hos barnet sitt. Foreldrene er barnets største ressurs og viktigste omsorgspersoner fra fødselen av.

Lyngstad trekker fram flere gode effekter av kengurupleie. Barna får varme gjennom kroppskontakten og det forhindrer lavt blodsukker. Nærkontakt gir dessuten økt produksjon av morsmelk og ikke minst gir det en sterk følelsemessig tilknytning – både for mor og far.

Det kalles en prematur fødsel når et svangerskap avsluttes før uke 37. Mer enn 4.000 barn, rundt 7 prosent, blir født før svangerskapsuke 37 i Norge hvert år.