Anbefalt meklings­resultat i Norlandia

Det blir ingen streik for ansatte i Norlandiabarnehager eller sykehjem. Partene i oppgjøret kom på morgenkvisten 17. mars fram til et anbefalt meklingsresultat. Resultatet skal til uravstemming.

17.03.2015 av Informasjonsavdelinga
Sist oppdatert: 18.03.2015

Les pressemeldinga Fagforbundet har sendt ut:

Norlandiaoppgjørene: Reddet pensjonsordning – ingen streik

Forhandlingene mellom Fagforbundet og Norlandia/Spekter gjelder for ansatte i barnehager, på sykehjem og pasienthotell. Det er tre separate meklinger, men det mekles samtidig. I første omgang var de ansatte i barnehagene tatt ut i en eventuell streik.

Tjenestepensjon

– Pensjon var spesielt vanskelig for barnehagene. Jeg er gledelig overrasket over at riksmekler klarte å få fram et forslag til løsning og at det ikke blir streik, sier forhandlingsleder i Fagforbundet, Odd Haldgeir Larsen.

Det var særlig uenighet om pensjon som førte til brudd i forhandlingene mellom Norlandia og arbeidstakerorganisasjonene i november 2014.

– Meklingen har vært vanskelig. Det har vært en styrke at arbeidstakersiden, altså LO/Fagforbundet, Unio/Utdanningsforbundet og YS/Delta har kjørt et felles løp, sier Larsen.

Striden stod blant annet om et krav fra Norlandia om omlegging av pensjonsordningen. Skissa som partene anbefaler medfører at det skal nedsettes et partssammensatt utvalg (PSU) som skal legge grunnlaget for en løsning på pensjonsspørsmålet.

Kronetillegg

I kroner og øre ligger resultatet på nivå med arbeidslivet for øvrig, sier forhandlingsleder i Fagforbundet, Odd Haldgeir Larsen.

Tariffplakater blir sendt fagforeninger og fylker.