Brudd på loven i Attendo

Elisabeth Skjellegård, Laura Bakke Lillegård og Cathrine Hoaas står skulder ved skulder i kampen mot det de oppfatter som uholdbare arbeidsforhold ved Attendo Hjemmetjenester. (Foto: TRI NGUYEN DINH/FriFagbevegelse)

Doble vakter, arbeids­dager på 10 timer eller mer uten pauser, og ulovlig overtid. Slik oppleves arbeids­dagene i Attendo Hjemme­tjeneste.

20.04.2015 av Informasjonsavdelinga
Sist oppdatert: 30.04.2015

Hjemmehjelper Laura Bakke Lillegård (23) og flere av de ansatte er sterkt kritiske til forholdene ved Attendos hjemmetjeneste i Oslo. Hun og tre andre medlemmer i Fagforbundet, Elisabeth Skjellegård, Pille Viirsalu og Cathrine Hoaas går hardt ut mot Attendo i en artikkel i Frifagbevegelse.no. De forteller om en rekke brudd på arbeidsmiljøloven:

• Arbeidsdager på opptil 14 timer.
  • Sjelden tid til pauser.
  • Ekstremt arbeidspress.
  • Ufaglærte som blir satt til å gjøre sykepleieroppgaver.

Stjeler tid fra brukerne

– Attendo opererer med slagordene kunnskap, engasjement og omtanke, men det er jo humbug. Vi stjeler tid fra brukerne. Penger for arbeid vi ikke har utført går til profitt for selskapet, sier Laura Bakke Lillegård.

Et annet sårbart tema er kompetanse.

Utførte blæreskylling uten å ha fått opplæring

– Flere av oss har liten eller ingen faglig bakgrunn eller kompetanse, men utfører likevel sykepleieoppgaver. Jeg har vært nødt til å utføre blæreskylling uten å ha fått opplæring, stelle sår og gi medisiner uten å ha medisinsk kompetanse, forteller Bakke Lillegaard.

Red. anm: Etter at saken ble publisert på Frifagbevegelse.no har de ansatte sett seg nødt til å skrive et leserinnlegg hvor de tar kraftig til motmæle mot påstander bedriftens daglige leder kom med i reportasjen det er henvist til ovenfor.