Offentlig ansatte mest fornøyd

Helsefagarbeider. Illustrasjonsbilde.

Helsefagarbeider. Illustrasjonsbilde. (Foto: Fagforbundet)

Ansatte i offentlig sektor er oftere stolte av jobben sin og føler oftere at de bidrar til samfunnet enn ansatte i privat sektor, viser ny undersøkelse, ifølge Dagsavisen.

19.05.2015 av Informasjonsavdelinga
Sist oppdatert: 20.05.2015

Raymond Turøy, leder, Seksjon helse og sosial, AU-medlem
Foto: Trond Isaksen
Dagsavisen referer i oppslaget 19. mai  til ferske tall som Opinion har skaffet for Manpower om meningen med arbeid. Det er der offentlig sektor scorer høyt både på yrkesstolthet, yrkesidentitet og følelsen av å bidra til fellesskapet.

– Det er ingen overraskelse for oss, sier AU-medlem og leder for Seksjon helse og sosial i Fagforbundet, Raymond Turøy.

Meningsfylt å jobbe med mennesker

Fagforbundet har medlemmer som hele året bidrar til en god hverdag for folk i kommuner over hele landet.

– Vi representerer hele bredden i offentlig sektor og vet at våre medlemmer ivaretar behov som innbyggerne i norske byer og bygder har, sier Turøy, og legger til at Fagforbundet er stolt over å ha stolte medlemmer.

Alle er viktige

Trivsel gir positive ringvirkninger og både arbeidsgivere og brukere høster frukter av at de ansatte trives godt på jobben.

– Det som nevnes i artikkelen om at de ansatte er kapital som må forvaltes på en god måte vil jeg trekke fram spesielt, sier Raymond Turøy.

For Fagforbundet er et det et krav at alle ansatte skal bli sett for den jobben de gjør. Det handler om å verdsette arbeidskraft og kompetanse som alle har, uavhengig av om de er fagarbeidere, assistenter eller høgskoleutdanna.